Beantwoording raadsvragen

Beantwoording technische vragen programmabegroting

Nr.VanPolitieke groeperingDatum- binnen-komstPortefeuille-houderRaads-vragenboekVraagAntwoord
1CustersRonduit Open10/10/17S. Backus2017-226Op basis van welke argumenten, bijvoorbeeld uit het accommodatiebeleid, zouden er vervangingen en aanpassingen aan sportpark Houtrust MOETEN worden gerealiseerd á €180.000? Er zijn hierover nooit concrete besluiten genomen. Er zijn meerdere sportaccommodaties in Leudal die dan ook aanspraak zouden moeten kunnen maken op ‘vervangingen en aanpassingen’.In de plannen rondom de Veilige Wieleromgeving Locatie Houtrustlaan in Haelen waren destijds ook noodzakelijke verbeteropgaven geformuleerd voor de bestaande accommodatie van RKVV Haelen. Zo zou de verlichting worden aangepast aan de huidige eisen en zou het bestaande handbalveld (asfalt) worden opgeruimd. Door het intrekken van het initiatief voor een wielerbaan is het noodzakelijk om de vervangingen en aanpassingen losstaand van dit initiatief uit te voeren. De voorbereidingen zijn gestart en dit zal vervolgens ter besluitvorming worden voorgelegd. ( zie ook beantwoording vraag nr. 30)
2CustersRonduit Open10/10/17P.Verlinden2017-226Er worden enkele keren ‘Indicatoren op basis van gegevens gemeente Leudal’ gegeven. Hoe verhouden de waarden zich tot de landelijke gemiddelden / vergelijkbare gemeenten?Zoals opgenomen op pagina 6 in de begroting gaan wij op termijn deze indicatoren benchmarken met vergelijkbare gemeenten. Aandachtspunt hierbij is dat we ervoor waken, dat we cijfers vergelijkenop basis van dezelfde definities.
3CustersRonduit Open10/10/17P.Verlinden2017-226Welke concrete activiteiten / prioritering heeft het college in gedachte om in te brengen bij SML, OML en Keyport 2020 tbv de (economische) ontwikkeling van Leudal?Bij SML ligt de focus momenteel op de uitwerking van de diverse POL-visies (werklocaties, landbouw, energie en toerisme). Hierbij komt specifiek de situatie voor Leudal in beeld. Daarnaast wordt gewerkt aan de Strategische Investeringsagenda voor Midden-Limburg. Als vertrekpunt is een economisch profiel voor de regio opgesteld en zijn opgaven benoemd. Deze zijn door het college van Leudal onderschreven. Bij OML ligt onze prioriteit bij de ontwikkeling van bedrijventerrein Zevenellen tot “the centre of biobased agriculture”. Verder is OML momenteel bezig met het opstellen van een nieuw ondernemingsplan. Bij Keyport is de prioriteit conform het door Leudal onderschreven Routeplan 2016-2020 gelegen bij het stimuleren van Innovatie, Ondernemerschap en Arbeidsoptimalisatie. Hiervoor worden diverse projecten en programma’s uitgevoerd.
4CustersRonduit Open10/10/17S. Backus2017-226Wordt er in het kader van toegankelijkheid / dienstverlening / communicatie ook gedacht aan een toegankelijke website door met grote knoppen burgers /ondernemers direct wegwijs te maken voor zaken als subsidieaanvragen voor penningmeesters van stichtingen / verenigingen, te koop staand gemeentelijk vastgoed, burgerinitiatieven (zoals onderhoud openbaar groen, samenwerking verenigingen), etc.? Ook de plek waarop burgers/stichtingen/verenigingen/ondernemers vergunningen kunnen aanvragen/invullen is praktisch onvindbaar. Op deze manier wordt de eerste drempel richting de gemeente al weggenomen.De vernieuwing en actualisatie van onze website is een tweejarig project dat in 2018 wordt afgerond. De eerste drempel richting de gemeente, gaan we wegnemen door de toegankelijkheid en vindbaarheid voor alle gebruikers van onze website te verbeteren.
5CustersRonduit Open10/10/17S. Backus2017-226Wanneer verenigingen jaarlijks terugkerende activiteiten organiseren waarvoor een vergunning nodig is, zou het praktisch zijn wanneer er eenmalig een vergunning kan worden aangevraagd voor een bepaalde periode. Dit voorkomt onnodig werk. Klopt het dat dit ook in Leudal toegepast gaat worden? Dit ook in verband met mijn vorige vraag over dienstverlening.De gebruikersvriendelijkheid van digitale formulieren maakt eveneens onderdeel uit van het lopende verbetertraject. Indien doorlopende vergunningen niet mogelijk zijn (daar waar mogelijk wordt dit dus wel gedaan) dan wordt gestreefd naar invullen op basis van prefill en/of de vergelijkbare aanvraag van een eerder evenement.
6CustersRonduit Open10/10/17S. Backus2017-226Graag concrete voorbeelden met betrekking tot de teksten over co-creatie. Er staat nu een algemeen verhaal met dure begrippen waarbij ik me niks kan voorstellen.De samenleving verandert. Om als gemeentelijke overheid hierin mee te gaan is het van belang dat ook wij (Leudal) daarin een ontwikkeling tegemoet gaan. Om deze ontwikkeling (beter) op gang te helpen gaan we deze inzetten op de drie in de begroting genoemde peilers (interactief beleid, bestuur en werken). Wat is ieders rol en hoe verhoudt deze zich (ook binnen welke geldende kaders / verwachtingspatroon)? Iedere peiler staat een ontwikkeling voor. Als rode draad geldt hiervoor een interactieve benadering, bijvoorbeeld bij initiatieven die invloed hebben op de leefbaarheid binnen de dorpen. In zo'n geval betrekken we de gemeenschap actief bij de processen die leiden tot besluitvorming rondom een bepaald thema/onderwerp. Ook intern zal deze andere, vernieuwende werkwijze gevolgd worden. Dit vraagt nog een ontwikkelslag, waarmee in 2018 gestart wordt. De nadere / concrete vertaling van het hierboven genoemde volgt. De gemeenteraad wordt hier te zijner tijd op z'n minst nader over geïnformeerd, of waar het moet actief bij betrokken.
7Berry HermansRonduit Open4/10/17A. Walraven2017-2201. Waarom is het haalbaarheidsonderzoek spoorbrug Buggenum niet uitgevoerd in 2017 en blijft het staan in de begroting van 2018 ?Naar aanleiding van een marktconsultatie, in samenwerking met de gemeente Roermond, wordt nog dit jaar (2017) opdracht verstrekt voor het haalbaarheidsonderzoek. Dit haalbaarheidsonderzoek wordt uitgevoerd in 2018.
8Berry HermansRonduit Open4/10/17P. Verlinden2017-2202.Waarom staat de ontwikkeling biobased Zevenellen niet meer in de begroting voor 2018 ?Het is geen 'gemeentelijk project', maar wordt onder verantwoordelijkheid van OML uitgevoerd. Derhalve is dit project niet opgenomen in de lijst met majeure projecten. In de kadernota is een investering gevoteerd van €350.000,- met 50% cofinanciering door de provincie. Zie toelichting pagina 21 van de begroting.
9Berry HermansRonduit Open4/10/17S. Backus2017-2203. Vorig jaar werd er door jaartallen aan de majeure projecten te koppelen al een prioritering gegeven van die projecten, nu lezen we dat de raad opnieuw zich moet uitspreken hierover, waarom is dat ?Dit betreffen investeringsvoornemens van majeure projecten op basis van de huidige inschatting. De planning in jaartallen kan, in verband met exogene factoren, wijzigen. Er is geen sprake van (her)prioritering.
10Berry HermansRonduit Open4/10/17S. Backus2017-2204. * Gelden de “oude” proriteringen niet meer, of is er een andere reden ?Zie antwoord vraag 9.
11Berry HermansRonduit Open4/10/17P.Verlinden2017-2205. De ontwikkeling van de stations in Baexem en Haelen is volgens de begroting, en de wielerbaan in Haelen trouwens ook, niet meer aan de orde. Waar kan ik de vrijval van de middelen terugvinden die gereserveerd waren voor bijvoorbeeld de infrastructurele maatregelen ?De kapitaallasten voor de stations zijn opgenomen in de begroting, maar worden nu met de 2e Rarap afgeraamd ten gunste van het resultaat. De kapitaallasten van de wielerbaan zijn beschikbaar gekomen ten gunste van andere majeure projecten.
12Berry HermansRonduit Open4/10/17S. Backus2017-2206.Of zijn deze opnieuw cq. anders ingezet in de begroting 2018 ? * Wanneer de laatste vraag bevestigend kan worden beantwoordt, graag een volgende keer dit toelichten.Nee dat is niet het geval. Zie antwoord vraag 11.
13Berry HermansRonduit Open4/10/17P.Verlinden2017-2207. Er zijn tot op heden veel bezuinigingen niet of nog niet gerealiseerd, toch is er een structureel overschot. Hoe kan dit eigenlijk ?Er resteren nog slechts 2 taakstellingen, te weten personeel en vastgoed & accommodaties. Dankzij meevallende rijksbijdragen is er een structureel overschot.
14Berry HermansRonduit Open4/10/17P.Verlinden2017-2208. * waren de bezuinigingen dan wel nodig ?Bezuinigingen worden ingeboekt omdat deze noodzakelijk worden geacht. Het is niet zo dat deze vanwege de positieve financiële huishouding achterwege gelaten worden.
15Berry HermansRonduit Open4/10/17P.Verlinden2017-2209. * deze bezuinigingsopgaves hebben ook ander beleid tot gevolg gehad, dient dit beleid dan niet herzien te worden ? Nee dat is niet het geval. Zie antwoord vraag 14.
16Berry HermansRonduit Open4/10/17P.Verlinden2017-22010. De extra middelen die nodig zijn voor de extra bestuurslaag, zoals door gemeentesecretaris Dhr. Bekkers voorgesteld, kunnen die niet betaald worden uit de reserve bedrijfsvoering ?Nee, dit is als claim meegenomen in de kadernota. Dekking uit de reserve bedrijfsvoering ligt niet voor de hand, aangezien structurele lasten niet gedekt kunnen worden met incidentele middelen.
17Berry HermansRonduit Open4/10/17P.Verlinden2017-22011. Wat is de noodzaak van ozb verhoging bij een structureel begrotingsoverschot ?Conform afspraak betreft dit enkel de inflatiecorrectie van 1% (zie uitgangspunten financiële kaders in de kadernota).
18KierkelsLeudal Sociaal11/10/17R.Verheul2017-229(blz 7) de door het college gevraagde € 250.000 tbv het sociale domein(structurele inzet personeel) zitten die in het bedrag ad € 650.000 (€ 521.000 n.a.v telefonisch contact met dhr. Kierkels dd 16-10-2017) dat n.a.v. de notitie Leudal uit het dal reeds werd toegezegd tbv organisatie ontwikkeling?Ja, deze € 252.000,- is onderdeel van het totaal van € 521.000,-
19KierkelsLeudal Sociaal11/10/17A. Verhoeven2017-229Er is voor 2018 en 2019 nog een taakstelling mbt personele inkrimping van € 360.000 en in vlg jaren wordt dit nog eens aangevuld vlgs begroting met € 150.000. Waarom is voor deze systematiek gekozen? Het college had net zo goed kunnen zeggen dat de taakstelling 2018 en 2019 slechts € 110.000 en dan geen bedrag vragen voor personeel sociale domein.Vanuit het oogpunt van transparantie is hier niet voor gekozen.
20KierkelsLeudal Sociaal11/10/17P.Verlinden2017-229Essentreserve (blz8) is blijkbaar bedoeld om ook vervangingsinvestering infrastructurele werken en verlichting te dekken tot en bedrag van € 20 miljoen, als ik dit zo lees dan kunnen de gelden dus ingezet worden voor wegen bruggen e.d. ipv ten behoeve van burgerinitiatieven. Klopt dit? Graag uitleg.Er is niks gewijzigd aan de doelstelling van deze reserve.
21KierkelsLeudal Sociaal11/10/17S. Backus2017-229(blz 15) Waarom heeft u wel voor burgerinitiatief fusiescholen West al een bedrag opgenomen in de begroting (5milj.)en voor het burgerinitiatief Park Leudal Oost geen bedrag gevoteerd alleen voor planontwikkeling € 200.000? Betekent dit dat de verwachting is dat in 2018 dit initiatief nog niet uitgevoerd wordt? Daarnaast heeft u voor Sportpark Houtrustlaan Haelen een bedrag van € 180.000 voor renovatie en voetbalverenigingen Grathem, Kelpen-Oler, Ell en Hunsel zonder enig voorstel naar de raad mbt noodzaak en integrale benadering een bedrag van 2,8 miljoen voor realisering gevoteerd. Wat is hiervan de reden? Wij gaan niet akkoord hiermee, gelijke monniken gelijke kappen."Aangezien op 12 december 2017 definitieve besluitvorming over PLO plaatsvindt, is ervoor gekozen om vooralsnog te volstaan met opname van het voorbereidingskrediet. Er heeft nog geen kredietvotering plaatsgevonden. De realisatie van Park Leudal Oost in welke vorm dan ook zal niet in 2018 plaatsvinden. In 2018 worden de uiteindelijke plannen op basis van de keuze op 12 december 2017 verder uitgewerkt en vervolgens ter besluitvorming wederom aan de gemeenteraad voorgelegd. Zowel Sportpark Haelen als voetbalverenigingen Grathem, Kelpen-Oler, Ell en Hunsel worden nog ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. "
22KierkelsLeudal Sociaal11/10/17A.Verhoeven2017-229blz 16 Personen met verward gedrag . Eenmalig voteert u hiervoor € 25.000 voor deskundigheids-bevordering en casuïstiek. Moet dit niet structureel worden opgenomen of zijn er in 2019 geen personen meer met verward gedrag?In 2019 zijn er ook nog personen met verward gedrag. In 2018 wordt aandacht besteed om dit vraagstuk in goede banen te leiden. Er wordt geinvesteerd in oplossingen en in deskundigheidsbevordering. Er wordt ervaring op gedaan en bezien of er behoefte is aan een structureel budget.
23KierkelsLeudal Sociaal11/10/17R.Verheul2017-229Scholeninitiatief West. Wat gaat er gebeuren met de scholen die gesloten worden? Heeft de woonomgeving (burgers) al een gedachtegang in ontwikkeling of beginnen we hierover pas na te denken als er vernieuwbouw c.q. nieuwbouw gerealiseerd wordt?Voor de te verlaten scholen is nog geen bestemming gevonden. Als verkoop niet mogelijk blijkt zal, afhankelijk van de onderhoudstoestand van het gebouw, in overleg met de lokale gemeenschap een passende bestemming gevonden worden.
24KierkelsLeudal Sociaal11/10/17R.Verheul2017-229Leerplicht. Samenwerking met Weert en Nederweert, wat betekent dit qua personele bezetting en is de samenwerking haalbaar? (onderzoek moet op zijn einde lopen wil de raad dit dit jaar nog behandelen)Dit haalbaarheidsonderzoek is nog niet afgerond. Het besluit over samenwerking en de eventuele vervolgstappen worden ter kennisname naar de gemeenteraad gestuurd, naar verwachting eind van dit jaar.
25KierkelsLeudal Sociaal11/10/17R.Verheul2017-229Mensontwikkelbedrijf Er staat dat er een bedrijfsplan gemaakt moet worden de kosten € 100.000 bedragen. Zijn dit extra uren inzet? Zo ja, dan komt bij de 600.000 en de 250.000 euro er nog eens 100.000 aan extra personele kosten bij.Voor de doorontwikkeling van het MOB wordt een bedrijfsplan/businesscase opgesteld. Het opstellen van dit plan wordt extern weggezet bij een organisatie die deskundigheid bezit op dit terrein.
26KierkelsLeudal Sociaal11/10/17R.Verheul2017-229Uitstroom: is dit allemaal naar betaald werk of is dit stopzetten uitkering als sanctie maatregel? Als er 27 mensen uit de uitkering zijn gegaan betekent dit een besparing van uitgaande van 1/2 gezinnen: betekent dit 13 x 15.000 plus 13 x 9.000 is ongeveer 280.000 euro. Uit een gedeelte van deze besparing zou het mens ontwikkelbedrijf die € 100.000 kunnen bekostigen. Dus dit bedrag halen uit voordeel 2017 (jaarrekening).Waarom is deze optie niet bekeken?De resultaten vanhet MOB over 2016 en 2017 zijn als volgt: Resultaten 2016: Uitstroom = 33 deelnemers - 20 personen betaald werk - 1 persoon overleden - 3 personen vanwege gezondheidsredenen - 9 personen ander traject / verhuizing . Resultaten 1 september 2017 Uitstroom = 34 personen, - 25 personen naar betaald werk - 1 persoon overleden - 2 personen ziek - 6 personen ander traject / verhuizing. Bij de berekening van de besparing wordt uitgegaan van een gemiddelde uitkering van € 12.000 per jaar. De Rijkssubsidie die Leudal ontvangt is lager dan de uitgaven aan uitkeringsgelden. Hierdoor is er geen sprake van een besparing op de uitkeringsgelden die ingezet kunnen worden voor het MOB.
27KierkelsLeudal Sociaal11/10/17P.Verlinden2017-229Waarom is er geen tijdpad aangegeven mbt de nog uit te werken beleidsvoornemens 2018 en wanneer kunnen we de afzonderlijke beleidsvoornemens tegemoet zien?Daar waar dit bekend is, is dit concreet aangegeven.
28SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 8 (Essentreserve)
In het raadsbesluit van 1 november 2016 staat bij punt 4 dat er een dekkingsreserve infrastructuur wordt ingesteld. We zien die dekkingsreserve terug in de begroting van dit jaar. Deze reserve stijgt van 1 miljoen in 2017 naar 4,5 miljoen in 2021.Zie beantwoording van het college in de zienswijze (dd 12-10-2017) op deze reserve.
-          Waar is deze dekkingsreserve voor bedoeld? Heeft deze hetzelfde doel als de Essentreserve?
-          Van waaruit wordt de dekkingsreserve infrastructuur gevoed? Is dit vanuit de Essentreserve?
-          Kunt u ons het raadsbesluit van 2010 sturen waarin bepaald werd dat investeringen met maatschappelijk nut versneld worden afgeschreven uit de Essent-gelden?
29SchoutenD6615/10/17A. Verhoeven2017-236Pagina 11 (P-taakstelling)
De D66-fractie vindt de taakstelling op Personeel en Organisatie erg ambitieus. In de Kadernota is aangegeven dat er 269.000 en 252.000 euro wordt uitgegeven voor het oplossen van personele knelpunten in de aansturing en het Sociaal Domein. Dit is in totaal 521.000 euro aan extra personeel, terwijl de P-taakstelling voor 2018 en 2019 op 360.000 euro blijft staan. Met andere woorden moet er dus in 2018 en 2019 voor 521.000 plus 360.000 is 881.000 euro bezuinigd worden om de taakstelling te halen als men kijkt naar de absolute cijfers. Op welke manier denkt het College dit te realiseren?Er is dekking voor € 521.000,- voor het oplossen van personele knelpunten. Deze dekking is opgenomen op pagina 16 van de kadernota 2018-2021. De taakstelling is zoals genoemd op pagina 11 van de begroting en bedraagt voor het jaar 2018 en 2019 € 360.000,-. De € 521.000,- dient niet opgeteld te worden bij de taakstelling.
30SchoutenD6615/10/17S. Backus2017-236Pagina 12 (renovatie sportpark Houtrust Haelen):
Nadat de wielerbaan niet is doorgegaan, stelt het College nu voor om te beginnen aan de renovatie van het sportpark Houtrust Haelen. De kosten worden geraamd op € 180.000. Er wordt niet verwezen naar een raadsbesluit, noch wordt aangekondigd dat er een voorstel zal worden voorgelegd. Is het college voornemens om alsnog een voorstel aan de Raad voor te leggen?Ja, voorbereiding om te komen tot een raadsvoorstel zijn opgestart. Nauwe samenwerking met voetbalvereniging vindt hierbij plaats. Een samenvoeging van RKVV Haelen met andere voetbalverenigingen is ivm de toekomstverwachting van deze vereniging op de korte termijn niet te verwachten. Het aanpassen van de verlichting en het omvormen van het voormalige handbalveld tot oefenhoek in relatie tot het inleveren van het 4de speelveld past binnen het huidige accommodatiebeleid.
Het is waarschijnlijk niet mogelijk om in alle kernen alle accommodaties in stand te houden. Graag vernemen wij in hoeverre renovatie van de sportpark Houtrust Haelen past in het totale accommodatiebeleid van de gemeente Leudal.
31SchoutenD6615/10/17P. Verlinden2017-236Pagina 13 (Herinrichting Napoleonsweg Neer):
De Aldi is voornemens om aan de N273 een vestiging te openen. Dit zal consequenties hebben voor het verkeer op de kruising Leudalweg en de Napoleonsbaan. Wordt dit meegenomen in deze herinrichting?Ja, bij de herinrichting worden alle bestaande en waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen meegenomen.
32SchoutenD6615/10/17A.Verhoeven2017-236Pagina 16 (Personen met verward gedrag):
In deze paragraaf wordt gerapporteerd dat ook in Leudal een stijging is opgemerkt van het aantal incidenten met personen met verward gedrag. Deze cijfers waren eerder niet bekend. Kan het College deze gegevens met de Raad delen?De gehanteerde cijfers van personen met verward gedrag komen uit de periodieke cijferoverzichten van de politie. Deze overzichten kunnen periodiek worden doorgestuurd naar de gemeenteraad. Ieder kwartaal zullen deze worden toegezonden.
33SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 19 (indicatoren)
D66 is blij met de verstrekte indicatoren op het gebied van de verschillende programma’s. Maar helaas zijn deze indicatoren moeilijk te interpreteren, omdat er geen vergelijking gemaakt kan worden. Op welke punten scoort Leudal beter of slechter dan vergelijkbare gemeentes.Zoals opgenomen op pagina 6 in de begroting gaan wij op termijn deze indicatoren benchmarken met vergelijkbare gemeenten. Aandachtspunt hierbij is dat we ervoor waken, dat we cijfers vergelijken op basis van dezelfde definities.
Als die vergelijking gemaakt kan worden, zal ook gemakkelijker worden om prioriteiten te stellen en doelen te formuleren.NVT
34SchoutenD6615/10/17R.Verheul2017-236Pagina 23 (MensOntwikkelbedrijf)
Leudal heeft er gekozen voor een eigen Mensontwikkelbedrijf bij de invoering van de participatiewet. Westrom stuurt aan, maar de fractie van D66 vraagt zich toch af of het niet efficiënter is als het MOB onder de vleugels van de Westrom (of de Risse) wordt gebracht. Begeleiding van deze categorie vereist specifieke deskundigheid. Heeft de gemeente deze deskundigheid? Er wordt weliswaar een nieuw bedrijfsplan aangekondigd, maar wordt daarin ook onderzocht of er bij Westrom (of Risse) mogelijkheden zijn voor een efficiëntere en wellicht ook betere opzet?Het MOB was tot 1-1-2015 ondergebracht bij Westrom. Per 1-1-2015 is het MOB teruggehaald. Enerzijds omdat de kosten bij Westrom te hoog waren ten opzichte van het Participatiebudget dat we van het Rijk ontvangen. En anderzijds omdat de door- en uitstroomresultaten achterbleven. In 2015 is gekozen voor begeleiding van de doelgroep door een werkbegeleider die was ingehuurd bij Westrom. In 2016 is de samenwerking gezocht met PSW. Op dit moment hebben we een werkbegeleider en 2 coaches (totaal 1,3 fte) van PSW ingezet voor de begeleiding. Dit heeft geleid tot goede en betere resultaten.
35SchoutenD6615/10/17A. Walraven2017-236Pagina 25 (Omgevingswet)
Welk budget is er (bij benadering) de komende jaren gereserveerd voor de voorbereiding op de Omgevingswet? Is er een projectleider aangewezen voor de implementatie van de Omgevingswet?In 2017 en 2018 is jaarlijks €250.000,- begroot voor buitengebied in beweging en voorbereiding omgevingswet. Aanvullend hierop is €150.000,- beschikbaar gesteld vanuit de kadernota 2018-2021.
36SchoutenD6615/10/17A.Walraven2017-236Pagina 2 (Omgevingswet)
Er is een software systeem voorzien bij de nieuwe Omgevingswet. Wij hebben gehoord dat een aantal leveranciers nu heel goedkope software pakketten aanbieden die niet geschikt zijn voor de Omgevingswet (bijvoorbeeld voor het uploaden van data). Heeft Leudal al een software systeem voor de Omgevingswet dat hiermee rekening houdt?Er is nog geen software aangekocht. Deze is nodig voor de nieuwe omgevingswet. Te zijner tijd wordt er een besluit genomen.
37SchoutenD6615/10/17R.Verheul2017-236Pagina 28: waarom wordt het programma KERNgezond ondergebracht bij het programma 4.2 en niet 4.1?Het programma Kerngezond past bij de werkzaamheden van de buurtsportcoaches. Kerngezond werkt ook samen met lokale bedrijven en verenigingen.
38SchoutenD6615/10/17R.Verheul2017-236Pagina 35 (arbeidsparticipatie)
SchoutenD662017-236Het college kondigt hier aan om ook op het gebied van de participatiewet te gaan samenwerken met Weert en Nederweert. D66 onderschrijft dat de samenwerking met Weert en Nederweert op het gebied van de WMO en de jeugdzorg goed loopt. Probleem is echter nu wel, dat Leudal participeert- wat betreft sociale werkplaats- in de Westrom en niet met de Risse. Kan dit geen problemen opleveren als de (oude) aflopende WSW regeling bij een andere samenwerking is ondergebracht als de (nieuwe) arbeidsparticipatie. De Westrom kan daardoor (wat betreft Leudal) de ’uitbloeiende’ WSW-regeling niet opvangen met de nieuwe arbeidsparticipatie-regeling. Dat zal het voor de Westrom moeilijker maken om efficiënt te blijven werken en daarvoor wordt de rekening dan wellicht bij Leudal gelegd. Worden deze risico’s door het College onderschreven en meegenomen in de afweging?De geschetste risico's worden onderschreven en meegenomen in de overweging voor de samenwerking. De resultaten in de WSW komen steeds meer onder druk te staan door de bezuiniging op de subsidies voor de WSW. Compensatie dient dan te worden gezocht in de middelen voor de arbeidsparticipatie. Als Leudal de arbeidsparticipatie niet deels bij Westrom neerlegt dan zal de rekening via de WSW-bijdrage naar de gemeente komen.
39SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 65 (figuur 2). In de tekst wordt aangegeven dat de solvabiliteitsratio zich tussen de 30% en de 80% zou moeten bevinden. Onder de 20% is het bezit met zeer veel schuld belast. In de figuur staat de rode balk op 20% en de groene op 60%. Wat is de betekenis van de 60%?60% = de streefwaarde van Leudal
40SchoutenD6615/10/17A.Walraven2017-236Pagina 65 (Grondexploitatie)
Waardoor komt het kengetal in 2020 en 2021 onder nul? Zijn er dan meer lasten dan de waarde van de grond?Voor de berekening van dit kengetal worden de niet in exploitatie genomen gronden en de bouwgrond in exploitatie bij elkaar opgeteld en gedeeld door de totale baten uit de programmabegroting of jaarstukken (ingevolge artikel 17 onderdeel van het BBV = exclusief mutaties reserves) en uitgedrukt in een percentage. A Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf. art. 38 lid a punt 1 BBV) Op grond van de nieuwe BBV zijn de NIEGG's vervallen, omdat deze onderdeel uitmaken van de materiële vaste activa. In de berekening van het kengetal, wordt hier geen rekening mee gehouden. Daarom wordt de boekwaarde negatief. B Bouwgronden in exploitatie (cf. art.38 lid b BBV) C Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves)) Grondexploitatie (A+B)/C x 100% Hoe lager dit percentage hoe beter. De boekwaarden in 2020 en 2021 zijn negatief aangezien de inkomsten meer zijn dan de uitgaven. Dat wil zeggen dat de grondvoorraad afneemt. Per saldo is het kengetal 0 (en dus niet negatief).
41SchoutenD6615/10/17A.Walraven2017-236Pagina 66 (figuur 4)
SchoutenD662017-236De structurele exploitatieruimte bedraagt tussen de 2 en 4% van 2017 t/m 2021. Bij een percentage <0% is er geen ruimte. Is de conclusie juist dat Leudal hier toch wel dicht bij de grenswaarde zit?Dit percentage geeft aan of de gemeente voldoende structurele baten heeft om haar structurele lasten te dekken. Hoe hoger dit percentage hoe beter.
42SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 69 (Openbare verlichting)
SchoutenD662017-236Het onderhoud en vervangen is in totaal 540.000 euro per jaar. Worden deze lasten bekostigd vanuit de Essentreserve? Of zijn dit aparte reserves?Nee. Enkel de €295.000,- vervangingsinvesteringen openbare verlichting wordt gedekt uit de Essentreserve. De resterende €245.000,- voor regulier onderhoud openbare verlichting is opgenomen in de exploitatie.
43SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 72 (kasgeldlimiet)
SchoutenD662017-236In de tekst wordt gesteld dat de gezien de lage rente de kasgeldlimiet zo goed mogelijk zal worden benut. Maar is de indruk van D66 juist, dat dit nog niet in deze begroting is gerealiseerd. De kasgeldlimiet is 6,5-7.1 miljoen €, maar vanwege de netto vlottende positie, is de ruimte onder de kasgeldlimiet nog steeds veel hoger. Betekent dit niet dat Leudal meer ruimte heeft om langlopende leningen (met een hoge ruimte) versneld af te lossen?De ruimte onder de kasgeldlimiet wordt gedefinieerd als het totale bedrag waarmee de netto-vlottende schuld nog mag worden verhoogd voordat de grens van de kasgeldlimiet wordt bereikt. Bij de kasgeldlimiet gaat het om het beperken van renterisico's op de korte schuld (leningen met een korte looptijd; korter dan één jaar). Korte schuld is bedoeld voor het financieren van lopende uitgaven, daarom wordt de kasgeldlimiet gekoppeld aan het begrotingstotaal. Kortlopende schuld is niet bedoeld om langlopende schulden mee af te lossen.
44SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 74 (kredietrisico).
SchoutenD662017-236De gemeente heeft van voor 2000 meer dan €30 miljoen aan leningen en garanties uitstaan bij woningbouwcorporaties. Wanneer worden deze leningen afgelost en komen deze bedragen dan weer vrij voor nieuwe investeringen?Vanaf het jaar 2000 trekken woningbouwcorporaties hun leningen rechtstreeks bij banken aan met borging van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, waarbij rijk en gemeenten samen voor de achtervangpositie garant staan. De gelden vloeien terug naar de geldverstrekker. Rijk en gemeenten verstrekken géén geldleningen maar staan enkel garant wanneer woningbouwcorporaties niet meer aan hun verplichtinge kunnen voldoen.
45SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 123 (Kostendekkendheid lokale heffingen)
SchoutenD662017-236Hoe kan het dekkingspercentage 90% zijn als de totale kosten 4,5 miljoen en de totale opbrengsten 2,3 miljoen zijn? Het dekkingspercentage is dan toch ongeveer 50%?Bij het overzicht op pagina 123 is abusievelijk een tussentelling opgenomen in de totale kosten. In de paragraaf lokale heffingen op pagina 57 staat het correcte totaaloverzicht kostendekkendheid afvalstoffenheffing.
46SchoutenD6615/10/17A.Verhoeven2017-236Pagina 133 (Bijdragen Regiofonds GOML)
SchoutenD662017-236Welke 5 projecten lopen nog met subsidies vanuit het GOML? Wat is de hoogte van deze subsidies per project? Voor welke projecten is de kans groot dat het subsidiebedrag moet worden terugbetaald?1.Maasfront Hanssum incl. Soerendonck: project in uitvoering, afronding binnen gestelde termijn 1-1-2019; Projectbudget: Fase 1: € 1.582.112, 32 Bijdrage gemeente Leudal : 50% = € 791.056,16 Bijdrage Regiofonds: 50% = € 791.056,16 2. Hof van Leudal: afgerond; Projectbudget: € 960.000 Bijdrage regiofonds: € 480.000 Bijdrage Leudal: € 480.000 3.Waterfront Buggenum: afgrond; Projectbudget: € 518.542,- Bijdrage Regiofonds: € 259.271,- Bijdrage gemeente: € 259.271,- 4.Stationslocaties Baexem en Haelen: wordt niet uitgevoerd, gelden regiofonds zijn niet uitgekeerd; Projectbudget: €1.596.000, Bijdrage Regiofonds: €798.000 Bijdrage gemeente: €798.000 5. Ruiter-, en wandelpaden/routes: afgerond. Projectbudget wandelroutes: € 196.083,00 Bijdrage Gemeente Leudal € 72.492 Bijdrage Gemeente Nederweert € 25.550 Bijdrage Regiofonds: 98.041,50 Ruiterroutes totale investeringskosten: € 100.640,00. Bijdrage gemeente Leudal € 50.320,00 Bijdrage Regiofonds: € 50.320,00 Er hoeven geen subsidiebedragen te worden terugbetaald.
47SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 135 (Gladheidsbestrijding)
SchoutenD662017-236Er wordt gesteld dat er een structureel tekort is van 100.000 euro op basis van een gemiddelde Leudalse winter. Waarom wordt er dan geen structurele reserve hiervoor ingezet? Is er een zachte winter, dan gaat het budget gewoon over naar het volgende jaar om een strenge winter op te vangen. Indien de gemiddelde kosten inderdaad 100.000 euro zijn, is deze post structureel in balans.Er is geen structureel tekort. Het bedrag in de begroting is gebaseerd op een gemiddelde winter in Leudal. In de risicoparagraaf wordt aangegeven welk risico de gemeente loopt als een extremere winter zich aandient.
48SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 135 (illegale dumpingen)
SchoutenD662017-236Ons verbaast de inschatting dat de kans dat dit zich voordoet als ‘laag ‘ wordt ingeschat. Is dat niet erg optimistisch? Het afgelopen jaar hebben wij tenminste tweemaal kennis genomen van dumpingen in Leudal.De kans is laag ingeschat. Aanvullend daarop hebben we in de begroting structureel budget voor afvalinzameling en verwerking voor illegale dumpingen ingebracht. Afhankelijk van de jaarcijfers over illegale dumping, wordt de inschatting opnieuw bekeken.
49SchoutenD6615/10/17A.Verhoeven2017-236Pagina 138 (veranderende bevolkingssamenstelling)
SchoutenD662017-236Dit punt is buitengewoon belangrijk om de leefbaarheid in de kernen te kunnen waarborgen. Plannen ontbreken helaas. Het valt hier op dat het ‘restrisico’ niet is ingevuld.Het traject Ôs Dörp is onder andere gericht op verbetering van de leefbaarheid en de voorzieningen in de dorpen. Tevens wordt in de prestatieafspraken met de woningcorporaties de woonopgaven aangepast aan de bevolkingsontwikkeling. Het restrisico is niet in te schatten.
50SchoutenD6615/10/17P.Verlinden2017-236Pagina 143 (OML)
SchoutenD662017-236Het risico van de OML wordt als laag ingeschat. De kans is misschien laag, maar het gaat toch om in totaal ongeveer 4 miljoen. Om het restrisico dan als laag in te schatten vindt D66 rooskleurig ingeschat. Bij de herfinanciering was hier ook behoorlijke discussie over tussen gemeente en Provincie. Ook werden de risico’s voor Leudal als belangrijke reden genoemd om het aanblijven van dhr Schreurs te blijven steunen.Naar aanleiding van de herfinanciering hebben de aandeelhouders een analyse laten maken van de financiën van OML door een extern adviesbureau. Deze analyse liet zien dat de financiële positie van OML BV sterk is. De afspraken met de Bank Nederlandse Gemeenten op het gebied van solvabiliteit en loan to value (LTV) kunnen in bijna alle mogelijke (nadelige) scenario’s van grondverkopen gestand worden gedaan. Enkel in het geval OML vanaf 2017 geen grond meer verkoopt, zullen vanaf 2020 de LTV en vanaf 2022 de solvabiliteitseisen in het geding zijn. Gezien de (minimale) verwachte verkopen van OML in de komende jaren is dit worst case scenario niet realistisch. De solide financiële staat van OML maakt daarom dat er een zeer geringe en zelfs verwaarloosbare kans is dat uitbreiding van de borgstelling extra financieel risico met zich mee brengt. Voor de duidelijkheid: de herfinanciering is een verantwoordelijkheid van OML en de achterstallige lening is een zaak tussen de gemeente en de provincie.
51SchoutenD6615/10/17A.Verhoeven2017-236Pagina 145 (kerngegevens)
SchoutenD662017-236Het valt op dat de griffie relatief zwaar (van 4 naar 3 fte) is getroffen door de personeelsbezuinigingen. Heeft dit niet tot problemen geleid in de communicatie (en informatievoorziening) tussen Raad en College?In de begroting is abusievelijk een aantal van 3,5 fte in plaats van 3,0 fte opgenomen. Het aantal 3,5 behoort bij de begroting 2016. De werkelijke afname dateert dus al uit 2016.
52TeeuwenRonduit Open15/10/17S. Backus2017-237Personeel en organisatie
2017-2371. Is het mogelijk de staat P (van Personele Lasten) rekening 2016 en begroting 2017, 2018-2021 ter inzage te krijgen zodat duidelijkheid kan worden verkregen welke lasten structureel zijn opgenomen.1. Dit vergt uitzoekwerk. Wordt later nageleverd.
2017-2372. In 2018 wordt een onttrekking geraamd van 827.985 aan de reserve bedrijfsvoering voor mutaties P budgetten. In 2017 wordt € 1.725.341onttrokken en € 357.052 vorengenoemde reserve voor eveneens P budgetten . (incidentele lasten) Uit het overzicht van lasten en baten op productniveau blijkt dat de directe loonkosten t.o.v. 2017 dalen van met bijna € 700.000 en de mutaties reserves ook met bijna 700.000. Graag uitleg.2. De reserve bedrijfsvoering is in het leven geroepen om personele knelpunten op te lossen en om eenmalige bestedingen te bekostigen die bijdragen aan de realisatie van de p-taakstelling. Daarnaast is het verplicht vanuit de BBV om budget voor inhuur op een andere kostensoort te verantwoorden dan kosten voor salarissen. Aangezien vacatures deels worden ingevuld met behulp van inhuurkrachten moet een deel van het p-budget als zodanig worden overgeheveld (communicerend vat). Daarnaast wordt de reserve bedrijfsvoering pas gaandeweg het begrotingsjaar verder ingezet. In deze begroting staat alleen nog de doorwerking vanuit 2017.
53TeeuwenRonduit Open15/10/17P.Verlinden2017-237Onderhoud openbare ruimte. In februari 2017 is een weginspectie gehouden en nu is voor achterstallig onderhoud wegen voor 2018 en 2019 jaarlijks € 250.000 opgenomen. Nogmaals het verzoek om deze inspectie voor de raad openbaar te maken c.q. ter inzage te leggen. Daarnaast graag duidelijkheid welke wegen op de planning staan voor volgend jaar.In de begroting is naar aanleiding van de weginspecties aanvullend budget opgenomen bovenop de vermelde 2 x € 250.000,- uit de kadernota. Een planning voor wegenonderhoud is altijd dynamisch door de samenhang en afstemming met bijvoorbeeld rioolbeheer en de Nutsbedrijven. Daarnaast is er onderscheid tussen kleinschalige reparaties, grote reparaties en reconstructies/rehabillitatie van wegen. Een planning (niet limitatief) van grotere reparaties en voorgenomen reconstructies voor 2018 zal ter inzage gelegd worden.
54TeeuwenRonduit Open15/10/17P.Verlinden2017-237Wijziging systematiek dekkingsreserves ingaande 2018. Uit de toelichting bij de reserves blijkt dat "vanaf het begrotingsjaar gedurende de resterende afschrijvingstermijn alleen de afschrijvingslasten gedeeltelijk worden gedekt uit de desbetreffende reserve. Tevens is de afschrijvingstermijn verlengd naar 45 jaar en daardoor worden de lasten lager c.q. naar de toekomst doorgeschoven. Vraag waar worden de rentelasten ingaande 2018 uit gedekt?De kapitaallasten worden volledig gedekt uit de dekkingsreserves (betreft dus afschrijving en rente).
55ReijndersCDA15/10/17P.Verlinden2017-2331.    Pagina 11. Waarom wordt de nieuwe nota reserves en voorzieningen pas in 2018 opgesteld en niet nu?De nota reserves & voorzieningen loopt van 2015-2018. Daarom wordt in 2018 een nieuwe nota opgesteld voor 2019-2022.
56ReijndersCDA15/10/17S. Backus2017-2332.    Pagina 13. N280 in de begroting staat letterlijk: “De bijdrage van de gemeente Leudal bestaat uit het aanleggen van rotondes ………… voor 4,7 miljoen”. De raad heeft nog géén keuze hierin gemaakt en volgens ons wordt die 4,7 miljoen gebruikt voor andere zaken. Op welke termijn kunnen wij een voorstel in de raad verwachten? Is een geluidsscherm ter hoogte van Horn wel nodig? Dat is er nu toch ook niet en de N280 is daar toch 2x2-baans of mag er straks harder worden gereden dan 100 km/u?Op 14 november 2017 zal de realisatieovereenkomst aan de raad worden voorgelegd waarin de scope van het project is vastgelegd. Het geluidsscherm ter hoogte van Horn maakt geen onderdeel uit van deze projectscope, maar de noodzaak daarvan zal vanuit het beheer en onderhoud van de provincie van de N280 nader worden bezien.
57ReijndersCDA15/10/17S. Backus2017-2333.    Pagina 13. Sport Kelpen-Oler,Grathem, Ell en Hunsel.
Wat is de reden dat de besluitvorming over de locatie pas in 2018 aan de orde komt.Afronden van het totale onderzoek is niet eerder voorzien dan medio december 2017, vanwege de nog op te stellen analyse. Daarom zal besluitvorming in het eerste kwartaal van 2018 aan de orde komen.
58ReijndersCDA15/10/17S. Backus2017-2334.    Subsidie sociaal domein.
Graag een overzicht van de subsidies in het sociaal domein voor 2018 zoals dat ook in de begroting 2017 op de laatste pagina ook is opgenomen.Dit jaar is vooral energie gestoken in de leesbaarheid van de begroting en hebben we ons geconcentreerd op de onderdelen waarmee Leudal aan de basis bouwt. In de begroting van 2019 nemen we een totaallijst op met alle subsidies. Deze lijst plaatsen we ook op de website en is dan voor iedereen beschikbaar.
59ReijndersCDA15/10/17S. Backus2017-2335.    Nadere subsidieregels duurzame maatschappelijke organisaties.Het afgelopen jaar is er geen gebruik gemaakt van de provinciale subsidie duurzame maatschappelijke organisatie. Naar aanleiding van een raadsvraag is wel onderzoek gedaan naar de mogelijkheid voor subsidie op zonnepanelen op gemeenschapshuis Ellenhof. Hiervoor kan een subsidie van maximaal 25% worden verkregen. Er is besloten om integraal beleid te formuleren (en op elkaar af te stemmen) alvorens tot besluitvorming over de zonnepanelen over te gaan.
Graag een overzicht van het aantal scholen, gemeenschapshuizen, sportaccommodaties dat van deze provinciale regeling gebruik heeft gemaakt. In de raadsinformatiebijeenkomst werd aangegeven dat dit bekend was.
60ReijndersCDA15/10/17A. Walraven2017-2336.    In hoofdstuk 3.3. missen wij de aan te leggen fietsbrug in Buggenum. De raad heeft voor de zomer € 100.000,00 beschikbaar gesteld voor een onderzoek. Wanneer is dit klaar?Zie beantwoording vraag 7.
61ReijndersCDA15/10/17R.Verheul2017-2337.    Pagina 15. Waarop is die 5 miljoen investering in nieuwe basisschool Leudal West gebaseerd? Het gaat hier toch om een investering in een Integraal Kind Centrum?In de business case zijn enkele scenario’s beschreven. Omdat nog geen duidelijkheid is welk scenario wordt gekozen/waartoe wordt besloten is een geraamd bedrag van € 5 mln. opgenomen in het overzicht. Dit geeft een indicatie van de investering.
62ReijndersCDA15/10/17P.Verlinden2017-2338.    Pag. 15. Het fietspad langs de Leudalweg opgenomen in het GVVP wordt dat een vrij liggend?Fietspad wordt uitgevoerd als fietssuggestiestrook.
63ReijndersCDA15/10/17R.Verheul2017-2339.    Pagina 17. We verzoeken u om de uitkomsten van het onderzoek inzake leerplicht te behandelen in de commissie Sociaal. Wanneer is dit onderzoek gereed?Dit haalbaarheidsonderzoek is nog niet afgerond. Het besluit over samenwerking en de eventuele vervolgstappen worden ter kennisname naar de gemeenteraad gestuurd, naar verwachting eind van dit jaar.
64ReijndersCDA15/10/17P.Verlinden2017-23310.  Pagina 22. Is er nog nieuwe inzake de BIZ in het winkelgebied van Heythuysen waarover wij onlangs een besluit hebben genomen.De door de gemeente georganiseerde verplichte draagvlakmeting vindt plaats van 17 oktober tot en met 8 november. Op 8 november worden de enveloppen (met stembiljetten) onder supervisie van de gemeentesecretaris geopend en wordt - na telling- de voorlopige uitslag vastgelegd in een procesverbaal. Op 21 november wordt door het college de officiele uitslag van de draagvlakmeting vastgesteld en bekendgemaakt.
65ReijndersCDA15/10/17A.Walraven2017-23311.  Pagina 26. Zijn er nog niet nader genoemde nieuwbouwplannen in de kernen in Leudal West? Wij missen plannen voor Ell, Hunsel, Haler, Ittervoort, Neeritter en ook Grathem.In de begroting zijn slechts een aantal voorbeelden genoemd van (grotere) nieuwbouwplannen. Ook in de kernen van Leudal West zijn initiatieven voor nieuwbouw.
66ReijndersCDA15/10/17A.Walraven2017-23312.  Pagina 34. Hoeveel woningen zijn in 2016 en 2017 toegewezen aan statushouders?Over 2016 zijn er 34 woningen toegewezen aan de statushouder en tot nu toe over 2017 22 stuks.
67ReijndersCDA15/10/17R.Verheul2017-23313.  Pagina 34. Armoede Per 1 januari geldt een nieuw armoede en minimabeleid. Wanneer gaan we dit als raad vaststellen.Vaststelling vindt plaats in de vergadering van december 2017.
68ReijndersCDA15/10/17R.Verheul2017-23314.  Pagina 36. Hoeveel personen ontvangen op dit moment een bijstandsuitkering? Met hoeveel personen is dit afgenomen t.o.v. vorig jaar.Peildatum 1-9-2017: 398 personen ontvangen een uitkering. Op 1 januari 2017 waren dat er 408.
69ReijndersCDA15/10/17A. Verhoeven2017-23315.  Pagina 42. Externe inhuur. In de begroting wordt een percentage van 14,71% genoemd van het percentage van de loonsom + kosten inhuur externen. Wij vinden dat dit een vertekend beeld geeft. Hoe hoog is dit percentage als je het berekend alleen over de totale loonsom. Hoe hoog is het bedrag dat in 2017 (tot heden) is uitgegeven aan externen en hoeveel is dit meer dan vorig jaar?Het betreft een verplichte beleidsindicator volgens het Besluit begroting en verantwoording gemeenten. In 2017 is tot heden voor € 2,334 miljoen aan verplichtingen voor inhuur aangegaan (over geheel 2017). In 2016 is € 1,871 miljoen aan inhuur uitgegeven.
70ReijndersCDA15/10/17P.Verlinden2017-23316.  Pagina 55. Wat kost het extern onderzoek m.b.t. de kostendekkendheid van leges. Uitvoering zal op korte termijn plaatsvinden. Wanneer is dit dan exact?Het onderzoek zal in de 1e helft van 2018 worden opgestart. De kosten zijn mede afhankelijk van de eigen inbreng en liggen tussen de € 10.000 en € 25.000.
71ReijndersCDA15/10/17A.Verhoeven2017-23317.  Pagina 145, organisatie/formatie, Griffie van 3,5 naar 3,0 fte. Wanneer is dat besloten en is dat wel haalbaar met een nieuwe raad in maart?In de begroting is abusievelijk een aantal van 3,5 fte in plaats van 3,0 fte opgenomen. Het aantal 3,5 behoort bij de begroting 2016. De werkelijke afnamedateert dus al uit 2016.
72ReijndersCDA15/10/17R.Verheul2017-23318.  Graag meer informatie over de consequenties zodra duidelijk is wat het definitieve standpunt is van de provincie over het samen zorgenhuis en project Maria Bosch zoals door ons in de raadsinformatiebijeenkomst is gevraagd. Nu graag al een tijdlijn van bespreking in het verleden in de raad en genomen besluiten.In raadsvoorstel: beschikbaarstellen van de gelden die in de begroting zijn opgenomen voor het Samen Zorgen Huis Leudal dd 27-9-2016, is inzicht gegeven in de stand van zaken inclusief de inmiddels genomen besluiten. Door de gemeenteraad is besloten een bedrag van € 2.225.545,- beschikbaar te stellen voor het Samen Zorgen Huis Leudal. Recent zijn 2 zienswijzen ingediend tegen het voornemen van de provincie tot intrekking van de 2 subsidiebeschikkingen. Door middel van raadsinformatiebrieven bent u geïnformeerd over de voortgang (11 juli 2017 en 17 oktober 2017). Afhankelijk van het te nemen besluit van de provincie wordt duidelijk wat de consequenties hiervan zijn (doorgang van het project en financiën). Zodra GS daarover een (definitief) besluit heeft genomen wordt de raad hierover geïnformeerd.
73GraefSamen Verder16/10/17A.Walraven2017-2391. Kunt u specifieker aangeven waar het mountainbike routenetwerk gepland is? Valt het Leudal binnen het zoekgebied?Er is nog geen specifiek tracé bekend. De diverse mogelijkheden voor een aantrekkelijk tracé worden momenteel bekeken met lokale verenigingen. Ook het Leudal valt binnen het zoekgebied.
74GraefSamen Verder16/10/17A.Walraven2017-2392. In aanvulling op de opsomming van bouwlocaties. Kunt u een overzicht geven van de locaties waar de gemeente nog plannen heeft?Zoals aangegeven in de paragraaf grondbeleid (pagina 106) gaan wij als gemeente inbreiden ipv uitbreiden met als doel de leefbaarheid en de duurzaamheid in de kernen te behouden. Vooralsnog zijn er geen keuzes gemaakt voor toekomstige nieuwe locaties.
75GraefSamen Verder16/10/17P.Verlinden2017-2393. Bij de aanpassing van de Napoleonsweg in Neer. Houdt u rekening met nieuwe ontwikkelingen zoals de Aldi (werk met werk maken)?Zie beantwoording vraag 31.
76GraefSamen Verder16/10/17A. Walraven2017-2394. De fietsbrug in Buggenum staat niet langer genoemd als majeur project. Wat moeten we daar uit afleiden?Het project is nog steeds als majeur aangemerkt, echter vooralsnog wordt enkel rekening gehouden met het haalbaarheidsonderzoek. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan, wordt bekeken of er extra middelen noodzakelijk zijn.
77GraefSamen Verder16/10/17S. Backus2017-2395. Bij de ontwikkelingen N280 staan speerpunten genoemd. De kruising bij Kelpen zien we niet terug, wat betekent dit voor de herstructurering?Bij de 4 verbeterpunten staat de kruising bij Kelpen-Oler niet genoemd omdat deze altijd onderdeel is geweest van de scope van het project, als turborotonde met fietstunnel, en is nu ook als zodanig opgenomen in de realisatieovereenkomst. Bij de situering is rekening gehouden met de mogelijkheden van de gebiedsontwikkeling ten zuiden van de N280.

Beantwoording vervolgvragen programmabegroting

Nr.VanPolitieke groeperingDatum- binnen-komstPortefeuille-houderRaads-vragenboekVraagAntwoord
58ReijndersCDA15/10/17S. Backus2017-2334.    Subsidie sociaal domein.
Graag een overzicht van de subsidies in het sociaal domein voor 2018 zoals dat ook in de begroting 2017 op de laatste pagina ook is opgenomen.Dit jaar is vooral energie gestoken in de leesbaarheid van de begroting en hebben we ons geconcentreerd op de onderdelen waarmee Leudal aan de basis bouwt. In de begroting van 2019 nemen we een totaallijst op met alle subsidies. Deze lijst plaatsen we ook op de website en is dan voor iedereen beschikbaar.
SeerdenCDA26/10/17S. Backus2017-253NAV Vraag 58. Overzicht subsidies in het sociale domein. Aan dit antwoord hebben we niks. Geef aan waar we deze subsidies dan nu kunnen vinden ? Het gaat om de subsidies in het sociale domein ( zoals op pagina 118 begroting 217) waaronder kunst en cultuur, centrum jeugd en gezin , bibliocenter, myoutic, eci, enz. enz. Het is toch bekend hoeveelZie bijlage 1.
72ReijndersCDA15/10/17R.Verheul2017-23318.  Graag meer informatie over de consequenties zodra duidelijk is wat het definitieve standpunt is van de provincie over het samen zorgenhuis en project Maria Bosch zoals door ons in de raadsinformatiebijeenkomst is gevraagd. Nu graag al een tijdlijn van bespreking in het verleden in de raad en genomen besluiten.In raadsvoorstel: beschikbaarstellen van de gelden die in de begroting zijn opgenomen voor het Samen Zorgen Huis Leudal dd 27-9-2016, is inzicht gegeven in de stand van zaken inclusief de inmiddels genomen besluiten. Door de gemeenteraad is besloten een bedrag van € 2.225.545,- beschikbaar te stellen voor het Samen Zorgen Huis Leudal. Recent zijn 2 zienswijzen ingediend tegen het voornemen van de provincie tot intrekking van de 2 subsidiebeschikkingen. Door middel van raadsinformatiebrieven bent u geïnformeerd over de voortgang (11 juli 2017 en 17 oktober 2017). Afhankelijk van het te nemen besluit van de provincie wordt duidelijk wat de consequenties hiervan zijn (doorgang van het project en financiën). Zodra GS daarover een (definitief) besluit heeft genomen wordt de raad hierover geïnformeerd.
SeerdenCDA26/10/17R.Verheul2017-253Vraag 72. Maria bosch : Het tweede gedeelte van de vraag is niet beantwoord .Graag alsnog de tijdlijn van bespreking in de raad en genomen besluiten in het verleden.Zie bijlage 2.
52TeeuwenRO15/10/17S. Backus2017-2371. Is het mogelijk de staat P (van Personele Lasten) rekening 2016 en begroting 2017, 2018-2021 ter inzage te krijgen zodat duidelijkheid kan worden verkregen welke lasten structureel zijn opgenomen.1. Dit vergt uitzoekwerk. Wordt later nageleverd.
52TeeuwenRO16/10/17S. Backus2017-2381. Is het mogelijk de staat P (van Personele Lasten) rekening 2016 en begroting 2017, 2018-2021 ter inzage te krijgen zodat duidelijkheid kan worden verkregen welke lasten structureel zijn opgenomen.In verband met de vertrouwelijkheid ligt het daartoe opgestelde overzicht ter inzage bij de griffie.
In de raadsvergadering van 14 november wordt een voorstel voorgelegd om €3,8 mln te voren voor de N280. In de bijlage treft u het aangepaste raadsbesluit aan; Wensen en bedenkingen bij voornemen tot aangaan van de Realisatieovereenkomst N280 west, wegvak

Beantwoording extra vragen programmabegroting

Nr.VanPolitieke groeperingDatum- binnen-komstPortefeuille-houderRaads-vragenboekVraagAntwoord
1BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255In het raadsbesluit van 1 november 2016 staat bij punt 4 dat er een dekkingsreserve infrastructuur wordt ingesteld. We zien die dekkingsreserve terug in de begroting van dit jaar. Deze reserve stijgt van 1 miljoen in 2017 naar 4,5 miljoen in 2021. Waar is deze dekkingsreserve voor bedoeld? Heeft deze hetzelfde doel als de Essent-reserve?Dit is de ontrekking uit de reserve Essent. Deze is bedoeld voor vervangingsinvesteringen infrastructuur en licht (maatschappelijk nut). Het betreft hier een afzondering tbv toekomstige afschrijvingslasten (bestemmingsreserve). Dit dient in feite hetzelfde doel.
2BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Van waaruit wordt de dekkingsreserve infrastructuur gevoed? Is dit vanuit de Essent-reserve?Zie antwoord vraag 1.
3BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Kunt u ons het raadsbesluit van 2010 sturen waarin bepaald werd dat investeringen met maatschappelijk nut versneld worden afgeschreven uit de Essent-gelden?Reeds in uw bezit.
4BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Kunt u een lijst laten zien met alle onttrekkingen (en waarvoor) uit de Essent-gelden sinds de invoering van deze reserve?Reeds in uw bezit.
5BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Kunt u aangeven voor welke toekomstige projecten al dekking vanuit de Essent-gelden is voorzien?Betreft geen projecten, maar zoals bij vraag 1 benoemd vervangingsinvesteringen.
6BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Kunt u het bedrag dat vanuit de Essent-gelden gedekt wordt voor elk toekomstig project aangeven?Niet van toepassing, zie antwoord vraag 5.
7BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Wat is de hoogte aan subsidie die begroot is voor muziekonderwijs in de komende jaren?Het begrote budget voor muziekonderwijs bedraagt vanaf 2018 € 182.851 per jaar.
8BeurskensD6626/10/17P. Verlinden2017-255Wat is de hoogte aan subsidie die begroot is voor Myouthic en ECI de komende jaren?Zie vraag 7
9BeurskensD6626/10/17S. Backus2017-255In de collegemededeling van 25 oktober 2016 stelt u dat voor 2017 een subsidieplafond van 245.529 euro is aangehouden voor muziekonderwijs. U gaf daarbij aan dat de subsidieaanvragen van Myouthic en ECI dit plafond overstegen en dat u daarom met de instellingen in overleg zou treden. Ook gaf u aan in het tweede kwartaal van 2017 een nieuw kunst en cultuurbeleid voor te leggen aan de Raad met een inhoudelijk beleidskader omtrent het muziekonderwijs en de financiële consequenties vanaf 2018. Bij ons is hierover echter nog niets bekend, vandaar de volgende vragen:NVT
10BeurskensD6626/10/17S. Backus2017-255Wat is het resultaat van uw overleg met Myouthic en ECI betreffende de hoogte van de subsidie voor muziekonderwijs?Aan beide instellingen is duidelijk het subsidieplafond voor 2017 aangegeven. In onderling overleg mag overgegaan worden tot middeling. Het subsidieplafond 2018 is aangegeven.
11BeurskensD6626/10/17A. Verhoeven2017-255Wanneer kunnen we een nieuw kunst en cultuurbeleid verwachten in de Raad?In de tweede helft van 2018.
12BeurskensD6626/10/17A. Verhoeven2017-255Heeft u een nieuw kader in overweging? Zo ja, welk?Kaders worden in overleg met betrokken en belanghebbende instellingen en verenigingen opgesteld.
13BeurskensD6626/10/17A. Verhoeven2017-255Wat zijn de financiële consequenties voor de komende jaren?De financiële consequenties zijn nog nader te bepalen.
14CustersRonduit Open26/10/17R. Verheul2017-254HHIN: Welke locaties worden er onderzocht tbv nieuwbouw? Wordt er voor de drie bestaande locaties ook onderzocht of verbouw mogelijk is?A. Op basis van de huidige projectopdracht worden 4 locaties onderzocht, te weten • Ittervoort, ter plaatse huidige basisschool • Ittervoort, kernrandzone, locatie Bosserstraat • Hunsel, kernrandzone, locatie omgeving voetbalvelden • Hunsel, neutrale locatie tussen kernen, Jacobusstraat Het college heeft thans in heroverweging of deze locaties in beginsel passend zijn. B. Voor drie bestaande locaties is onderzocht of verbouw haalbaar is. Het blijkt dat locatie Neeritter en Hunsel verouderd zijn. Nieuwbouw ter plaatse is, mede gelet op aanvullende functies, niet mogelijk omdat er te weinig fysieke ruimte is.
15CustersRonduit Open26/10/17R. Verheul2017-254HHIN: De doelstelling van de fusieschool is 'Realisatie van innovatief en duurzaam IKC met regiofunctie'. Wat wordt er bedoeld met een innovatief en duurzaam IKC? Klopt het dat men bij de realisatie van een nieuw gebouw een totale samenvoeging van onderwijs, muziek, dans, gym, zanglessen, etc. van de betreffende vier kernen wil realiseren?N.a.v. het amendement A4, naar aanleiding van de programmabegroting 2017 -2020, d.d. 1 november 2016, waarin gevraagd is naar de meerwaarde van de fusieschool is een visiedocument opgesteld. Zo snel als mogelijk zullen wij u inzicht verschaffen in de integrale versie. Dit heeft bruikbare inzichten opgeleverd ten aanzien van geconcentreerde vestiging van scholen en aanvullende functies.
16CustersRonduit Open26/10/17R. Verheul2017-254HHIN: Op basis waarvan is er maar liefst 5 miljoen euro in de begroting opgenomen?In 2015 zijn de middelen reeds gereserveerd. In dat bedrag zijn ook afschrijvingen huidige accommodaties opgenomen.
17CustersRonduit Open26/10/17R. Verheul2017-254HHIN: Waarop baseert men de toekomstige leerlingenaantallen tov omliggende kernen als Thorn, Stramproy en Ell/Kelpen-Oler. Zijn deze wel reëel?De toekomstige leerlingenaantallen zijn gebaseerd op ramingen die SPOLT heeft aangeleverd. Bij deze realistische prognoses wordt onder meer rekening gehouden met ontgroening en aanwezige alternatieven in de omgeving.
18TeeuwenRonduit Open31/10/17P. Verlinden2017-259Aangezien de behandeling van de begroting 2018 op 7 november a.s. gepland is en het van belang is voor een weloverwogen besluitvorming de consequenties van het regeerakkoord te kennen, verzoek ik U per omgaande de raad te informeren over de extra financiële ruimte van het regeerakkoord voor onze gemeente volgens: 1. de bruto methode 2. met doorrekening van de jaarlijkse korting vanaf 2019.Bij de berekeningen van de algemene uitkering gaat gemeente Leudal uit van het advies van PAUW. Na het regeerakkoord heeft PAUW een voorlopige, globale doorrekening van de uitkeringsfactor van het Gemeentefonds aangereikt. Daaruit blijkt dat het Gemeentefonds na de septembercirculaire in 2018 zal toenemen met € 376 miljoen. Opgeteld tot en met 2021 is het accres € 1.121 miljoen. Tevens heeft PAUW berekend dat een accres van € 376 miljoen gelijk staat aan 30 accrespunten. In de meicirculaire 2017 was de uitkeringsfactor 1,502. In de septembercirculaire was de uitkeringsfactor 1,507. Dit is een stijging van 5 accrespunten. In geld staat de toename van de uitkeringsfactor van mei naar september gelijk aan € 78.614,77 Voor gemeente Leudal bedraagt een accrespunt derhalve circa € 15.700. Bij een toename met 30 accrespunten (C.P.) zal gemeente Leudal circa € 471.600 meer algemene uitkering ontvangen. PAUW geeft tevens aan ''dat de extra accressen zeer positief ogen. In het verleden is het echter gebeurd dat een nieuw kabinet aan gemeenten vroeg mee te doen aan de prioriteiten van het kabinet en de lasten daarvan zelf uit de accressen te betalen. Wij van PAUW sluiten niet uit dat dit weer gebeurt. Zoals het er nu naar uit ziet laten we door alle onzekerheden geen FICTIEVE circulaire verschijnen met het regeerakkoord. Als het ministerie BZK een extra circulaire laat verschijnen zullen we ons uiterste best doen die wel te verwerken." Waarschijnlijk verschijnt er een decembercirculaire waarin e.e.a. duidelijk wordt.