Bezuinigingspakket begroting 2015-2018 | |
---|---|
P-ombuiging | |
Beschrijving risico | Het risico bestaat uit het niet realiseren van de per 2018 opgelegde taakstelling van € 360.000. In 2019 is de taakstelling eveneens € 360.000. In 2020 wordt dit € 510.000 en in 2021 € 660.000. |
Risico categorie | Organisatie-financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Financieel tekort als de P-ombuigingen niet worden gerealiseerd. |
Verantwoordelijke PHO | A. Verhoeven |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Bij elke vrijkomende formatieplek vindt een integrale afweging plaats of deze plek wel of niet ingevuld moet worden. Op deze manier houden we grip op de P-ombuiging. Een keer in de 2 maanden wordt gerapporteerd over de stand van zaken. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
subsidie bibliotheekwerk | |
Beschrijving risico | In mei 2017 is het beleidsplan bibliotheekwerk 2017-2020 vastgesteld. Het bestaande financiële risico is bij de vaststelling van het beleidsplan opgenomen en opgelost. |
Risico categorie | |
Gevolgen als het risico zich voordoet | |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Zeer laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | |
Restrisico | Zeer laag |
Weerstands component in € |
Subsidies Verenigingen | |
Beschrijving risico | In december 2016 is het nieuwe subsidiebeleid vastgesteld. Dit beleid is verwerkt in de begroting en per 2017 in werking getreden. De tot 2017 bestaande financiële risico's als de ombuigingen op de verenigingssubsidies niet worden gerealiseerd zijn hierin opgenomen en opgelost. |
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | |
Restrisico | Zeer laag |
Weerstands component in € |
Effecten Rijksmaatregelen | |
---|---|
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | |
Beschrijving risico | De inkomsten die onze gemeente ontvangt uit het gemeentefonds bedragen circa 58% van het begrotingstotaal. Als gevolg van de wijzigingen in de verdeling blijft de algemene uitkering uit het Gemeentefonds onderhevig aan onzekerheden. Ook hebben bezuinigingen door de rijksoverheid hebben vaak hun weerslag op het gemeentefonds. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Verlaging van het gemeentefonds leidt tot verlaging van de algemene middelen van de gemeente. Dit zal noodzaken tot verdere taakstellingen of realisatie van alternatieve opbrengsten. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Er is een aparte reserve gemeentefonds ingesteld om schommelingen op te vangen. De vrij beschikbare ruimte binnen deze reserve bedraagt per 1-1-2018 € 1.535. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € |
Decentralisaties WMO-ontwikkelingen/regelgeving Awbz-voorzieningen en jeugdzorg en Participatiewet | |
Beschrijving risico | Vanaf 2015 is de integratie-uitkering voor de 3D enorm afgenomen. Het ingezette transformatiebeleid moet leiden tot het afnemen van de uitgaven. Het risico en de verwachting is dat de afname van de integratie-uitkering niet in hetzelfde tempo loopt als de afname van de uitgaven, waardoor tekorten ontstaan. |
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als de gewenste veranderingen niet tijdig gerealiseerd worden kan discontinuiteit van het ondersteuningsaanbod ontstaan en de kwaliteit van de zorg onder druk komen te staan. In principe moeten de taken binnen het budget uitgevoerd worden. Dat kan betekenen dat een politieke keuze gemaakt moet worden tussen een lager voorzieningniveau of aanvullende dekking zoeken om het voorzieningenniveau op peil te houden. Leudal heeft een financiële buffer gevormd om (incidentele) tegenvallers als gevolg van de 3 decentralisaties op te kunnen vangen. |
Verantwoordelijke PHO | R. Verheul |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Uitvoering van het vastgestelde beleid binnen het Sociaal Domein. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € |
Overige economische ontwikkelingen | |
---|---|
Gemeente Garanties | |
Beschrijving risico | De risico's van in het verleden gegarandeerde hypothecaire geldleningen zijn ondergebracht bij de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Wanneer de NHG niet aan haar verplichting kan voldoen, wordt de gemeente aangesproken. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als de gemeente wordt aangesproken zijn daar geen middelen voor voorzien. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Op basis van actuele inzichten in de ontwikkeling van de economie en de koopwoningmarkt en bij stabiel overheidsbeleid verwacht de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen geen aanspraak op de achtervangfunctie van gemeenten. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
Gemeente garanties sociale woningbouw | |
Beschrijving risico | De WSW (Waarborgfonds Sociale Woningbouw) verstrekt leningen aan woningcorporaties waarbij de gemeente een achtervangpositie heeft. Mocht WSW de verplichting niet kunnen voldoen, dan kan de gemeente worden aangesproken. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als de gemeente wordt aangesproken zijn daar geen middelen voor voorzien. Uitgangspunt is dat de leningen afgedekt moeten worden door de WOZ-waarde van de desbetreffende panden. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Wijzigingen in de portefeuille worden beoordeeld en aan B&W voor besluitvorming voorgelegd. Met ingang van 2014 is een landelijke norm voor de garantstellingen ingevoerd. Volgens deze norm moet de totale leningschuld lager zijn dan de Woz-waarde van de onderpanden. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
Koersrisico beleggingen | |
Beschrijving risico | De gelden die ontvangen zijn na de verkoop van de aandelen Essent zijn grotendeels belegd. Beleggen kan financiële risico met zich meebrengen. Nu de financiële crisis over het hoogtepunt is neemt dit risico af. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Gedurende de looptijd van de portefeuille fluctueert de marktwaarde maar eindigt op de einde van de looptijd in principe op de nominale waarde. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | BNG Vermogensbeheer beheert onze beleggingsportefeuille. Als gevolg van schatkistbankieren wordt de portefeuille geleidelijk afgebouwd en vinden geen tussentijdse herbeleggingen meer plaats. Zonder tussentijdse verkopen van posities in de beleggingsportefeuille is het risico op koersverliezen nihil. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
PW I-deel / arbeidsmarktbeleid | |
Beschrijving risico | De verdeling van het Rijksbudget is gebaseerd op de uitkomsten van een statistische analyse waarmee berekend is hoe de kans op bijstand afhangt van een aantal hiervoor relevante variabelen. De kans op bijstand wordt bezien op basis van het huishoudtype en de omgevingskenmerken. Deze verdeling pakt voor Leudal negatief uit in de Rijkssubsidie. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Door de stijging van het aantal uitkeringen ontstaat een dekkingstekort van circa € 250.000. Het aantal uitkeringsgerechtigden is de afgelopen jaren explosief gestegen. In 2016 is het bestand niet verder gestegen. |
Verantwoordelijke PHO | R. Verheul |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Intensieve inzet van instroombeperking (workshops, integrale intakegesprekken) en uitstroombevordering (arrangementen met baangarantie afsluiten, intensieve begeleiding) om bestanden laag te houden. Indien er een tekort op het Rijksbudget ontstaat kan een aanvullende uitkering bij het Rijk worden gevraagd. Deze extra bijdrage wordt berekend op basis van een getrapt vergoedingsmodel. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € | € 250 |
Overige risico's | |
---|---|
Algemene rampen | |
Beschrijving risico | Er kunnen zich rampen voordoen, zoals bijvoorbeeld hoog water. |
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | De gemeente moet personeel en materieel inzetten. Het is mogelijk dat een gedeelte van deze kosten onder verzekering of schadefonds valt. Er zullen ook kosten voor de gemeente zijn. |
Verantwoordelijke PHO | A. Verhoeven |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Door een goede voorbereiding op rampen/calamiteiten en een adequate aanpak de schade beperken. Hiervoor zijn diverse plannen voorbereid zoals een bestrijdingsplan hoogwater Maas en het continuïteitsplan grieppandemie. Ook wordt geinvesteerd in opleiding/oefening functionarissen Oranje Kolom. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 125 |
Audits | |
Beschrijving risico | Een onvoldoende scoren op de audits zoals in burgerzaken registraties of DigiD. |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Het Rijk sluit bijvoorbeeld DigiD af waardoor geen digitale dienstverlening mogelijk is. De gemeente moet eerst de verbeteringen doorvoeren. In het uiterste geval regelt het Rijk dit op koste van de gemeente Leudal. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Extra prioriteit op gezet. Achterstanden worden versneld weggewerkt en technische voorzieningen worden versneld geïmplementeerd. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 13 |
Beroep tegen het veeg en reparatieplan Buitengebied Leudal 2016 | |
Beschrijving risico | Betaling van kosten indien Raad van State een beroep gegrond verklaard. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Ter reparatie van het bestemmingsplan buitengebied en om uitvoering te geven aan de uitspraak van de Raad van State in het hoger beroep, heeft uw raad op 12 juli 2016 het reparatie- en veegbestemmingsplan Buitengebied 2016 vastgesteld. Hiertegen is beroep mogelijk. Bij een gegrond beroep wordt de gemeente veroordeelt in de proceskosten van de indiener van het beroep. |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Met milieufederatie, LLTB, adviseurs en aanvragers is overlegd om tot een zo gedragen mogelijk bestemmingsplan te komen. Waar nodig is expertise ingehuurd om tot houdbare regels te komen. Op belangrijke onderdelen is de jurisprudentie echter nog in ontwikkeling en zal mogelijk pas bij beroep blijken of de gemeenteraad houdbare keuzes heeft gemaakt. |
Restrisico | Zeer hoog |
Weerstands component in € | 36 |
Bezwaar aanslagen rioolheffingen | |
Beschrijving risico | Diverse woningcorporaties hebben bij verschillende gemeenten, waaronder Leudal, bezwaar gemaakt tegen de aanslagen rioolheffing 2013 en 2014. Op basis van jurisprudentie kan de verordening rioolheffing algeheel dan wel partieel onverbindend worden verklaard. |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Bij algehele onverbindendheid volgt vernietiging van de opgelegde aanslagen en bij partiële onverbindendheid een neerwaartse bijstelling van het tarief van de bestreden aanslag. Het betreft alleen de aanslagen die niet onherroepelijk zijn. Dit zijn aanslagen, waar nog bezwaar of beroep tegen open staat. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Bsgw heeft een adviesbureau, dat gespecialiseerd is in lokale heffingen en procedures hierin, voor hulp ingeschakeld. Inmiddels hebben alle betrokken gemeenten informatie moeten aanleveren waarmee het ingediende bezwaar behandeld kan worden. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 104 |
Bijdragen Regiofonds GOML | |
Beschrijving risico | De gemeente Leudal heeft een bijdrage van ca. 1,15 miljoen euro ontvangen uit het voormalige regiofonds GOML. De bijdragen zijn voor de uitvoering van de vijf aangevraagde en toegekende projecten onder de gestelde voorwaarden. Bij het niet voldoen aan de voorwaarden wordt het uitbetaalde bedrag teruggevorderd. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Terugvordering bij 1 of meerdere projectbudgetten kan betekenen dat het project of project/gebiedsontwikkelingen niet of alleen beperkt kan/kunnen worden uitgevoerd. |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Projecten zijn vastgelegd in overdrachtsdocument en belegd bij de uitvoerende teams. Projectleider is verantwoordelijk voor de projectbewaking. Hierbij vindt ondersteuning plaats door Strategie en Ontwikkeling, de subsidiecoördinator en Trias. Voor de bijdragen aan de station locaties en het Maasfront Hanssum is termijnverlenging aangevraagd. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € |
Bodemsanering | |
Beschrijving risico | Door illegale dumpingen of andere verontreinigingen in openbaar gebied kan de grond verontreinigd worden. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Indien de grond (voor zover het gemeentelijke eigendommen betreft) schoongemaakt moet worden, brengt dat kosten met zich mee. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Inzetten op actief opsporen amfetaminelabs zodat illegale dumpingen worden voorkomen. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
Burger Bedrijven Plein | |
Beschrijving risico | Diefstal van data, documenten, kasgeld. |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Beperkte financiële gevolgen, maar het komt naar de buitenwereld niet goed over. |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Er wordt gewerkt volgens vaste procedures, waarbij beveiliging en persoonlijke (op naam geregistreerde) toegang van toepassing is. Actualisatie van procedures is noodzakelijk. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
Gebruik en beschikbaarheid ICT | |
Beschrijving risico | Uitval van ICT-systemen of verlies, oneigenlijk gebruik persoonsgegevens. |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Dienstverlening is niet mogelijk en verlies aan arbeidsproductiviteit en/of kwaliteit van dienstverlening. |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Voor de automatisering heeft Leudal een uitwijkovereenkomst met uitwijkcentrum Lelystad. Daarnaast wordt dagelijks een back-up gemaakt van onze bestanden en op een externe locatie opgeslagen. Uitvoering informatiebeveiligingsplan, privacymaatregelen en bewerkingsovereenkomsten. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 10 |
Gladheidsbestrijding | |
Beschrijving risico | Bestrijding van gladheid afhankelijk van daadwerkelijke winter, waardoor kosten moeilijk zijn in te schatten. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Een tekort van € 100.000 per jaar, gebaseerd op het gemiddelde van Leudalse winters. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Er is een gladheidbestrijdingsplan. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € | 50 |
Grootschalige stroomstoring ICT en elektriciteit voor langere tijd | |
Beschrijving risico | Bij een elektriciteitsstoring is de rol van de gemeente het verminderen van de maatschappelijke ontwrichting en zorgen voor de kwetsbare inwoners. |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Bij grootschalige uitval of verstoring heeft de gemeente een rol in het bestrijden van het incident. Het bestuur moet crisisbesluiten kunnen nemen. |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | De serverruimte is voorzien van een voorziening voor het eerste uur en een noodstroomaggregaat is beschikbaar. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 5 |
Illegale dumpingen afval w.o. xtc afval en asbest | |
Beschrijving risico | Het ruimen van xtc afval en asbest gaat gepaard met hoge kosten. Dumpingen van xtc en asbest kan bodemverontreiniging veroorzaken. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | De onderzoek-, ruiming- en vernietigingskosten zijn erg hoog. Verder grote kans op bodemvervuiling waardoor sanering van grond dient plaats te vinden. Deel van de kosten bij xtc afval worden vergoed door rijkssubsidie. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Investeren in het actief opsporen van amfetaminelabs. Project "aanpak ondermijning" |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 5 |
Meldplicht datalekken | |
Beschrijving risico | Verlies of oneigenlijk gebruik van persoonsgegevens |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Bij het te laat of niet melden van een datalek wordt een bestuurlijke boete opgelegd. |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Er zijn procedures opgesteld door de Privacy Beheerder rond het melden van datalekken. Deze procedures zijn bekend bij de beveiligingsfunctionarissen. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 81 |
Pandemie | |
Beschrijving risico | Pandemie is niet alleen een medisch probleem. Ziekte, zorg voor zieke naasten en angst om ziek te worden zullen er voor zorgen dat veel mensen tijdens een pandemie niet naar hun werk gaan. |
Risico categorie | Bestuurlijk |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Tijdens de piek van een ernstige grieppandemie is dat naar verwachting gemiddeld 30% van de burgers uitvallen. Door een dergelijk grote uitval van personeel zal de continuïteit van de gemeentelijke organisatie onder druk komen te staan. Dit geldt voor werkzaamheden die op tijd moeten worden verricht. |
Verantwoordelijke PHO | A. Verhoeven |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In het continuïteitsplan grieppandemie 2009 staan zaken geregeld als: Want wie mag de betalingen doen? Wie zorgt ervoor dat het automatiseringssysteem in de lucht blijft? Hoe zit het met besluitvorming? Daar komt nog bij dat een pandemie een crisis is en dus bij een groot deel van de crisisorganisatie aan het werk moet. Ook voor de crisisorganisatie zijn mensen nodig. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |
Planschaderisico bestemmingsplan intensieve veehouderij | |
Beschrijving risico | Wijzigingen in planologisch regiem kunnen leiden tot te honoreren planschadeclaims. Het bestemmingsplan intensieve veehouderij is onherroepelijk geworden op 25 april 2013. Planschadeclaims kunnen tot 5 jaar na na het onherroepelijk worden van de planologische maatregel worden ingediend. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Bij te honoreren claims dient de gemeente te betalen. Dit risico is niet af te wenden op derden. |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan is het risico inzichtelijk gemaakt. Via maatwerkoplossingen op locatieniveau kan het totale financiële risico worden teruggebracht. |
Restrisico | Hoog |
Weerstands component in € | 587 |
Planschaderisico bestemmingsplanwijziging locatie voormalige Boerenbond/Lidl te Roggel. | |
Beschrijving risico | Het bestemmingsplan voor de locatie voormalige Boerenbond aan de Kerkveldweg 2, te Roggel is gewijzigd. Er is een planschadeclaim ingediend door de eigenaren van dit perceel. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Indien de claim gehonoreerd dient te worden, dient de gemeente te betalen. Dit risico is niet af te wentelen op derden. |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Het financiële risico lijkt teruggebracht te kunnen worden door aanpassing van het bestemmingsplan. Daarbij kan de wijziging die de geclaimde schade veroorzaakt worden teruggedraaid. Deze procedure is inmiddels opgestart. Vooralsnog blijft het risico bestaan, de kans is echter laag geworden. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 54 |
Rechtszaken/ aansprakelijkstellingen | |
Beschrijving risico | Voor 2018 bestaat de verwachting dat er minimaal 4 civiele procedures zullen lopen. Kosten van rechtsbijstand komen voor rekening van de gemeente. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | In minimaal 2 gevallen zullen de kosten ten laste van de gemeente komen. |
Verantwoordelijke PHO | Diversen |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Het betreft zaken die niet onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering vallen omdat het privaatrechtelijke/contractuele aangelegenheden betreft. Er wordt geprocedeerd om betaling te voorkomen. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € | 18 |
Veranderende bevolkingssamenstelling | |
Beschrijving risico | Een veranderende bevolkingssamenstelling stelt andere en nieuwe eisen aan dienstverlening en voorzieningen en is zeer beperkt beïnvloedbaar. Om hieraan tegemoet te komen moeten tijdig beleidskeuzen en maatregelen worden getroffen. Ontwikkelingen die de huidige statistische voorspellingen beinvloeden en in de praktijk tot andere resultaten leiden. |
Risico categorie | Bestuurlijk/financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Er doen zich vier soorten risco's voor: - Herstructureringskosten wonen, voorzieningen (onderwijs, zorg, sport en cultuur)- Afschrijvingsverliezen- Proceskosten- Cofinanciering van leefbaarheidsfondsen |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Uitvoering van politieke en maatschappelijke dialoog over komende veranderingen en creëren van draagvlak voor het maken van (preventieve) beleidskeuzen. Taakgroep Ôs Dörp was actief, nu is dit Co-Creatie. De veranderingen van het gemeentelijk beleid van onder andere accommodaties, wonen en andere (zorg)voorzieningen worden in het komende jaar met de raad aan de orde worden gesteld. |
Restrisico | |
Weerstands component in € |
Vastgoed & Grondexploitatie | |
---|---|
Afzetrisico's a.g.v. marktvertraging | |
Beschrijving risico | Extra rentekosten omdat plannen langer in exploitatie zijn en extra kosten die plannen aantrekkelijker kunnen maken. Extra ruimte om grondprijzen aan te passen om verkopen te bevorderen. Afzetrisico's zijn van toepassing op de woningbouwplannen: Baexem Witte Huis, Heythuysen Walk en De Bevelanden. Het risico dat hiermee is gemoeid bedraagt € 335.000. |
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Exploitatie wordt negatief. |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 335.000 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € |
Exploitatie | |
Beschrijving risico | Het gemeentelijk vastgoed is zogenaamd incourant vastgoed. Dit houdt in dat het vastgoed moeilijk verkocht kan worden, ook als gevolg van de bestaande contingenten. Door het huidige onderhoudsbeleid samen met langdurige leegstand verpauperen de panden in een snel tempo. Dit heeft negatieve consequenties voor de verkoopprijzen. Langdurig leegstaande panden worden daarbij ook nog vaak 'slachtoffer' van vandalisme. |
Risico categorie | Financieel/imago |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Het grootste risico is dat leegstaande panden lange tijd leeg zullen staan door de huidige vastgoedmarkt en de waarde aanzienlijk zal afnemen. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Indien contingenten niet gebruikt worden voor verkoop, zal dit de verkoop negatief beïnvloeden. De gemeente heeft een aantal jaren geleden het gemeentelijk vastgoed geïnventariseerd, echter nog niet bepaald welke gebouwen voor gemeentelijke activiteiten benodigd zijn. Gebouwen die vrijkomen worden verkocht. Veelal hebben deze een hogere taxatiewaarde dan de opbrengstwaarde. Bij verhuur is het uitgangspunt dat dit zo kostendekkend mogelijk plaatsvindt. De insteek is om vandalisme voorafgaand aan verkoop te voorkomen om het pand tijdelijk te verhuren (anti-kraak). De huuropbrengsten zijn minimaal tot nihil en dus zeker niet kostendekkend. Voor langdurig leegstaande panden welke niet tegen een realistische marktprijs kunnen worden verkocht zal sloop en herbestemming dienen te worden overwogen. |
Restrisico | Gemiddeld |
Weerstands component in € | € 1.050 |
Onderhoud | |
Beschrijving risico | De gemeente heeft circa150 panden in onderhoud. In de komende periode krijgen we steeds meer inzicht in de exacte omvang van ons vastgoedbestand en de daadwerkelijke staat van onderhoud. Daarbij rijst de vraag of het besluit om vast te houden aan onderhoudsniveau 4 en om in te zetten op een traject van vervreemding van al het gemeentelijke vastgoed in een periode van 3 jaar wel zo reëel is. Daarom gaan we de komende periode met u het gesprek aan in hoeverre deze vooronderstellingen haalbaar zijn en hoe de resterende taakstelling te behalen is. De actuele staat van het onderhoud speelt daarbij een rol. Die bepaalt - in samenhang met de inschatting hoe courant de objecten zijn - in welke mate onderhoud nodig is om maximale verkoopopbrengsten te realiseren. Maar ook als niet tot vervreemding van een object wordt overgegaan, is het van belang om het onderhoudsniveau af te stemmen op de fysieke staat van te behouden objecten. Voor deze afstemming wordt in 2017 en 2018 de meerjaren onderhoudsplanning (MJOP) geactualiseerd. Aan de hand van het inzicht worden de onderhoudskosten bijgesteld en nemen we besluiten over spreiding, clustering en mogelijke afstoting van vastgoed. Medio 2020 is het herziende beleid vastgesteld.Voorwaarden hiervoor zijn dat 1) het conditieniveau van elk object wordt vastgesteld en2) de personele en materiële middelen in overeenstemming is gebracht met deze planning. De financiële effecten worden vertaald naar de begroting 2019 en verder. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Terughoudendheid in het onderhoud kan invloed hebben op de kwaliteit van de gebouwen en in het ergste geval zorgen voor incourant vastgoed.Hiermee lopen we eventueel een risico met de dekking van het nieuwe gemeentehuis in Leudal, de BMV Grathem en de gronden voormalige basisschool Baexem. Door het achterwege blijven van integrale visie, bestaat het risico dat beleidsontwikkelingen stagneren of averechts uitpakken. |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Structureel |
Beheersmaatregelen | Herziening MJOP, integrale visie op vastgoed en integraal subsidiebeleid |
Restrisico | Hoog |
Weerstands component in € |
Onvoorziene risico's | |
Beschrijving risico | Algemene post om niet benoemde tegenvallers op te vangen. Bijvoorbeeld ook om kosten af te dekken voor onderzoek naar plannen die niet van de grond komen. Het risico bedraagt € 203.000 (met dit bedrag is het totaal aan gekwantificeerde risico's gelijk aan het bedrag van de reserve grondexploitaties). |
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Er is geen dekking voor deze kosten |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Gemiddeld |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 203.000 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € |
Risico's m.b.t. haalbaarheid plannen a.g.v. marktsituatie | |
Beschrijving risico | Investeringen en uitgaven zijn verricht voor toekomstige plannen. De vraag is of, als gevolg van de marktsituatie of andere redenen, plannen wel van de grond komen. Het betreft hier het project bedrijventerrein Heythuysen Leudalplein. Het risico dat hiermee is gemoeid bedraagt € 138.000. |
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Als het risico zich voordoet zijn dit de kosten (minus de marktwaarde voor de grond) die niet verhaald kunnen worden. |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 138.000 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € |
Risico's m.b.t. kostendekkendheid plannen | |
Beschrijving risico | "Ten behoeve van de uitbreiding van bedrijventerrein Ittervoort is € 3.261.000 geïnvesteerd. Invulling vindt plaats op basis van maatwerk, niet op basis van een concreet plan. Bovendien moeten er nog kosten worden gemaakt voor het bouwrijp maken. Het terugverdienen van de kosten is een risico." |
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Exploitatie wordt negatief |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 326.000 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € |
Risico's niet nakoming van overeenkomsten | |
Beschrijving risico | In 2017 is een vaststellingsovereenkomst gesloten met de Herontwikkeling Haelen Horn BV en de financiële consequenties als gevolg hiervan zijn in 2017 afgehandeld en zijn de financiële problemen bij Herontwikkeling Haelen Horn BV opgelost. Op dit moment rest nog de afwikkeling van het faillissement van Nieuwe Borg (Ell Steenenbampt, Ittervoort Noord en Neeritter Op den Heuvel) wat extra risico's (€ 600.000) oplevert. De risico's hebben betrekking op zaken waarmee de gemeente geconfronteerd kan worden bij de afwikkeling van het faillissement Nieuwe Borg. |
Risico categorie | Financieel/economisch |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Kosten en/of werkzaamheden kunnen voor rekening van de gemeente komen. |
Verantwoordelijke PHO | A. Walraven |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | In de reserve grondexploitaties is € 600.000 opgenomen om dit risico te dekken. |
Restrisico | Afgedekt via reserve |
Weerstands component in € |
Verbonden partijen | |
---|---|
OML | |
Beschrijving risico | De gemeente is aandeelhouder van de ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg (OML). De hoogte van het aandelenkapitaal voor Leudal is € 2,4 miljoen. Verder heeft Leudal een drietal garanties afgegeven voor in totaal € 1.512.000,- waarvan € 216.000,- voor de achtergestelde lening door de provincie ,€ 864.000,- voor de financiering door de BNG en € 432.000 voor inkoop aandelen door OML. Vorig jaar heeft herfinanciering plaatsgevonden. Hoewel de borgstelling voor Leudal significant is toegenomen, laten analyses zien dat de financiën van OML zeer degelijk zijn en dat de financiële positie van OML BV sterk is. De solide financiële staat van OML maakt daarom dat er een zeer geringe en zelfs verwaarloosbare kans is dat uitbreiding van de borgstelling extra financieel risico met zich mee brengt. Het risicoprofiel van deze nieuwe garantstelling is als minimaal te kwalificeren. Omdat in de risicobeheermatrix van de begroting 2017 het risico van de borgstelling van OML ook als minimaal is gekwalificeerd is het niet nodig dat het weerstandvermogen van de gemeente Leudal wordt verhoogd: de algemene reserve is hiervoor de buffer. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Verlies aandelenkapitaal |
Verantwoordelijke PHO | P. Verlinden |
Kans dat het zich voordoet | Laag |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Mogelijkheid tot sturing en beïnvloeden besluiten via aandeelhouderschap. Uitvoering vindt plaats op basis van ondernemingsplan 2014-2017. Een nieuw ondernemingsplan is in voorbereiding. |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € | 378 |
Regionale Samenwerking Midden-Limburg (SML) | |
Beschrijving risico | Samenwerking tussen de gemeenten in Midden-Limburg vindt plaats op het gebied van economie, energie, wonen en zorg, landbouw en natuur, euregio en recreatie en toerisme. Gezamenlijk worden projecten uitgevoerd en beleid afgestemd om samen een beter resultaat te bereiken. Het gaat vaak om taken van gemeenten die sowieso ook door de gemeenten afzonderlijk worden gedaan. Voor coördinatie en ondersteuning van de samenwerking wordt door de gemeenten 0.60 ct per inwoner per jaar betaald. Hierbinnen zijn geen risico's aanwezig.GOML (GebiedsOntwikkeling Midden-Limburg)De GOML-projecten aangevraagd door de gemeente Leudal worden binnen de gestelde termijnen uitgevoerd. De bijdragen uit het regiofonds blijven tot 1-1-2019 beschikbaar. Uitzondering is de inrichting van de stationslocaties Baexem en Haelen. De provincie Limburg heeft besloten niet langer te streven naar een stoptreinverbinding tussen Weert en Roermond met een of twee stations in Leudal. De bijdrage vanuit het Regiofonds € 753.000 komt daarmee waarschijnlijk niet beschikbaar. De bestemming van de financiële bijdrage van de gemeente Leudal begroot op 753.000,- wordt ingezet voor nieuwe investeringen binnen de regionale samenwerking. |
Risico categorie | Financieel |
Gevolgen als het risico zich voordoet | Door het mogelijk stopzetten van de provinciale bijdrage aan de stationslocaties worden de stationsomgevingen in Baexem en Haelen niet ingericht als openbaar vervoersknooppunten. |
Verantwoordelijke PHO | S. Backus |
Kans dat het zich voordoet | Hoog |
Incidenteel of structureel | Incidenteel |
Beheersmaatregelen | Projecten worden vastgelegd in overdrachtsdocument en belegd bij de uitvoerende teams. Coördinatie gebeurt door de afdeling Dienstverlening, team ontwikkeling |
Restrisico | Laag |
Weerstands component in € |