Organisatieontwikkeling
We brengen de belangrijkste aandachtspunten in kaart én brengen de basis op orde. Het is duidelijk dat de basis op orde veel meer omvattend is dan bij aanvang is aangenomen. De afgelopen jaren is er veel energie gestoken in het succesvol van de grond krijgen van de ambitieuze organisatievisie Ons Leudal. Er zijn in dit traject successen te benoemen. De algemene conclusie is echter, dat de focus op de visie ertoe heeft geleid dat er te weinig aandacht is geweest voor de meer vakinhoudelijke, operationele taken. Zo ook voor wat betreft de afstemming van resultaat in relatie met tijd, geld en kwaliteit in de primaire processen.
Dit betekent dat wij nu een aantal logische tussenstappen gaan zetten. De visie Ons Leudal is niet langer ons richtsnoer: met de vaststelling van de herziening in 'Leudal uit het dal’ zetten we een nieuwe drastisch andere stap in de ontwikkeling van onze organisatie: realistischer en meer op het sturen en boeken van resultaten gericht. Deze visie is vertaald in een realistisch veranderkundig plan met aandacht voor draagvlak en implementatie, afgestemd op de mogelijkheden en behoefte van onze gemeentelijke organisatie. De komende jaren werken we aan het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatieve organisatie die de overeengekomen beleidsdoelen behaalt. Wij zetten in op het verbeteren van de integrale sturing met specifieke aandacht voor de bedrijfsvoering. Wij streven naar een goed functionerend programma-, project-, en lijnmanagement. Het herstellen van een heldere sturing en in het verlengde daarvan het op orde brengen van de basis in onze administratie, processen en systemen is de eerste prioriteit. Zodra we zicht hebben op concrete inspanningen, hebben we ook meer zicht in de bijbehorende kosten. Extra middelen worden aan de raad gevraagd als de beschikbare middelen ontoereikend zijn.
Programma ‘Leudal bouwt aan de basis’
Binnen Leudal is het programma ‘Leudal bouwt aan de basis!’ actief, waarin projecten met een grote informatievoorziening/ICT-component zijn ondergebracht, die moeten bijdragen aan het beter op orde krijgen van de basis. Momenteel zijn er 7 projecten actief binnen dit programma. Dit zijn:
- P&C cyclus;
- dossiers op orde;
- bestuurlijke besluitvorming;
- optimaliseren applicatie vastgoed;
- ondersteuning proces WMO;
- procesmanagement;
- documentstromen.