Bestuurlijke hoofdlijn

Wij zijn trots u een structureel sluitende Programmabegroting 2018 – 2021 te kunnen aanbieden. Zelfs meer dan dat, want de begroting heeft een structureel overschot. Ons voorstel is deze financiële ruimte (behoudens de doorontwikkeling van het MensOntwikkelbedrijf, de kwaliteitsverbetering Openbare Ruimte in 2018 en budget hulp verwarde personen) te betrekken bij de coalitievorming en –besprekingen na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018.

Deze Programmabegroting 2018 – 2021 is ‘’een inkleuring’’ van de kaders die uw raad aan ons heeft meegegeven bij de beraadslaging over en vaststelling van de Kadernota 2018 – 2021 in de raadsvergadering van begin juli 2017.

Bij de inbreng van de diverse fracties in de hierboven genoemde raadsvergadering voerden vier onderwerpen/thema’s de boventoon, namelijk:

  • Vastgoed/accommodaties;
  • Essent-reserve;
  • Burgerparticipatie;
  • Ontwikkeling van de organisatie van onze gemeente.

Op voornoemde thema’s gaan wij verderop in deze bestuurlijke samenvatting kort in, zij komen immers nog uitgebreid aan bod in deze Programmabegroting.

Om te beginnen willen wij nog even teruggrijpen op drie onderwerpen die in de inleiding van de Kadernota 2018 – 2021 een prominente plek hadden, te weten; prioritering in de majeure projecten, capaciteit in het sociaal domein en de grip op samenwerkingsverbanden in Midden-Limburg.

Paragraaf 3.3 geeft een overzicht van de majeure projecten die wij met de huidige ambtelijke capaciteit ‘’draaiende kunnen houden’’, dan wel in 2018 kunnen opstarten.
In het sociaal domein gaan wij extra ambtelijke capaciteit (structureel) van ca. € 250.000 op jaarbasis drie jaar lang (2018, 2019 en 2020) bekostigen uit de reserve Sociaal Domein. In 2021 wordt dit bedrag ten laste van de budgettaire ruimte gebracht. Wij willen u erop wijzen dat het bekostigen van ambtelijke capaciteit uit de reserve Sociaal Domein niet zonder risico’s is, gelet op de toekomstige tekorten in met name de jeugdzorg.
Wij gaan de komende periode de regionale samenwerkingsverbanden met een kritisch oog bekijken en leggen ze ‘’langs de meetlat van de 4 K’s”: kostenefficiënt, kwetsbaarheid, kwaliteit en kansen benutten. Ook wordt gekeken wat de (democratische) invloed van de gemeenteraad is op deze samenwerkingsverbanden en hoe deze eventueel vergroot kan worden.

En dan nu terug naar de vier thema’s die bij de behandeling van de Kadernota 2018 – 2021 in de raadsvergadering van begin juli jl. als rode draden naar voren zijn gekomen.

Vastgoed/accommodaties
In het resterende gedeelte van 2017 en het eerste gedeelte van 2018 wordt de meerjaren onderhoudsplanning (MJOP) geactualiseerd. Dit zal antwoord geven op de vraag of het besluit om vast te houden aan onderhoudsniveau 4 en om in te zetten op een traject van vervreemding van al het gemeentelijke vastgoed in een periode van 3 jaar wel zo reëel is. Over deze vraagstelling willen wij ook met u in gesprek.
De verwachting is dat het geactualiseerde MJOP laat zien dat de onderhoudskosten naar boven bijgesteld moeten worden. Duidelijk zal worden of het door de raad additioneel beschikbaar gestelde bedrag van € 500.000 per jaar (structureel) bij de Kadernota 2018 – 2021 hiervoor voldoende is.

Essent-reserve
De essentie van deze reserve is om vervangingsinvesteringen voor infrastructurele werken met maatschappelijk nut en openbare verlichting te dekken.
In 2010 is besloten investeringen met maatschappelijk nut versneld af te schrijven uit de verkoopwinst van Essent. Die versnelde afschrijving leidde in 2010 tot een begrotingsvoordeel, omdat hierdoor de afschrijvingslasten wegvielen. Nadeel is dat daarmee ook de ruimte voor vervangingsinvesteringen voor infrastructurele werken met maatschappelijk nut en openbare verlichting vervalt. Door in de Essentreserve een minimum bedrag van € 20 mln. te reserveren, zijn ook in de toekomst middelen beschikbaar voor vervanging van deze investeringen.

Burgerparticipatie
Wij gaan aan de slag met het verder implementeren van co-creërend werken. Bij co-creatie gaat het om een manier van samenwerken tussen gemeente en gemeenschap en dus ook de burgers. Co-creërend werken is geen doel op zich, maar is een manier van werken die ons als gemeente in staat stelt in verbinding te komen met de gemeenschap en gebruik te maken van de kennis en kunde die lokaal aanwezig is, opdat beleidsdoelen en projecten gerealiseerd worden.

In 2018 gaan wij samen met de raad van start met het actualiseren van de visie “Leven in Leudal 2020”. Onderdeel daarvan is ‘’hoe om te gaan met burgerinitiatieven?” Dit geeft richting aan wederzijdse verwachtingen rondom nieuwe burgerinitiatieven.

Organisatie-ontwikkeling
De visie ‘’Ons Leudal’’ is niet langer onze kompas. Met de vaststelling van “Leudal uit het dal’’ in het voorjaar van 2017 is de koers verlegd in de ontwikkeling van onze organisatie, te weten; realistischer en meer accent op het sturen en boeken van resultaten. Deze visie is geconcretiseerd in een veranderkundig plan met aandacht voor draagvlak en uitvoerbaarheid.
Het herstellen van een heldere sturing, en in het verlengde hiervan het op orde brengen van de basis in onze administratie, processen en systemen, is de eerste prioriteit.

September-circulaire
Wij ronden deze paragraaf ‘’bestuurlijke hoofdlijn’’ af met de September-circulaire. Bij het schrijven van deze bestuurlijke hoofdlijn’’ is de inhoud van deze circulaire nog niet bekend en dus ook niet de eventuele schommelingen in de Algemene Uitkering ten opzichte van de Mei-circulaire. Gelet op de huidige Kabinetsformatie en het demissionaire karakter van het Kabinet verwachten wij dat, evenals de Rijksbegroting voor 2018, de September-circulaire ‘’beleidsarm’’ zal zijn en nagenoeg geen mutaties zal laten zien ten opzichte van de Mei-circulaire, die in de voorliggende Programmabegroting financieel vertaald is.