Woon- en leefklimaat

Wat gaan wij daar voor doen?

Binnen het thema woon- en leefklimaat draagt de gemeente bij aan twee maatschappelijke doelen:

- het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en van een goede omgevingskwaliteit;

- de fysieke leefomgeving doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen om er maatschappelijke behoeften mee te vervullen.

De gemeente zet haar bevoegdheden, instrumenten en middelen in voor het bereiken van die doelen. Daarbij stelt ze zich steeds opnieuw de vraag vanuit welk rol ze de beste bijdrage kan leveren aan een omgeving waar mensen graag wonen, verblijven en ondernemen.

  • Buitengebied in beweging.

Buitengebied in Beweging is een programma waarin de ambitie voor het buitengebied wordt geformuleerd. Tevens wordt onderzocht welke maatregelen getroffen kunnen worden om die ambitie te behalen.

De ontwikkelingen in het buitengebied bepalen de thema’s. Denk hierbij aan vrijkomende agrarische bebouwing, geur, nieuwe verdienmodellen, recreatieve ontwikkelingen, gezondheidsvraagstukken, wonen en zorg en de energietransitie. Een belangrijk onderdeel van het proces dat we ingaan is het ophalen van thema’s die in onze gemeente leven. Dit gaan we doen door het opzetten van proeftuinen. Proeftuinen zijn gericht op vernieuwing in technieken, procedures en participatie.

De resultaten van de proeftuinen vormen bouwstenen voor de omgevingsvisie die in het kader van de Omgevingswet opgesteld moet worden.

Wat gaan we doen in 2018?

  1. Het aangaan van de dialoog door middel van overlegtafels.
  2. Proeftuinen opzetten binnen de diverse thema’s bijvoorbeeld het stimuleren van innovatie door het toestaan van nieuwe technieken en bedrijven, waarvoor nog geen regels of normen zijn vastgesteld; .
  3. Intrekken van vergunningen van agrarische bedrijven die niet gebruikt zijn/worden. Zo worden ongewenste ontwikkelingen tegen gegaan.
  4. Continuering Gebiedsbureau Weert, Nederweert, Leudal.
  • Omgevingswet.

De wet treedt pas na 2019 in werking, maar vanwege de grote impact op het gehele fysieke domein en onze organisatie, zullen wij de geplande voorbereidingen continueren. De aanpak is erop gericht de vier verbeterdoelen van de wet concreet te maken voor Leudal. Dit zijn: de fysieke leefomgeving samenhangend benaderen; de bestuurlijke afwegingsruimte voor de fysieke leefomgeving vergroten; de inzichtelijkheid, de voorspelbaarheid en het gebruiksgemak van het omgevingsrecht vergroten en de besluitvorming over projecten in de fysieke leefomgeving versnellen en verbeteren.

In het programma Buitengebied in beweging worden de thema's die spelen in het buitengebied opgepakt en wordt ervaring opgedaan met de andere manieren van werken die de Omgevingswet beoogt. Daarnaast starten we met het voorbereiden van een omgevingsvisie en omgevingsplan, digitalisering, aanpassen van processen, opleiding van medewerkers en afstemming met ketenpartners.

  • Duurzame ontwikkeling en Klimaat

Leudal geeft binnen de Samenwerking Midden-Limburg (SML) mede vorm aan de ambities van de regio op het gebied van energie en klimaat. De regio heeft de ambitie om 14% hernieuwbare energie op te wekken in 2020 en jaarlijks 1,5% energie besparen en zo bij te dragen aan de doelstellingen uit het Nationale Energieakkoord . Voor de regio, Leudal in het bijzonder, ligt de nadruk in de aanpak op de samenwerking met inwoners, bedrijven en energiecoöperaties want dit stimuleert de lokale economie.  De gemeente Leudal doet dat door de ontwikkeling van nieuwe windparken mogelijk te maken en grote en kleine zonne-energieprojecten te stimuleren. Maar ook door energie te besparen op de eigen gebouwen en de openbare verlichting en bedrijven aan te spreken op hun energieverbruik.

  • Verkeersveiligheid

Uitvoering van het Gemeentelijke Verkeer en Vervoerplan krijgt verder vervolg. We gaan de aanleg van het fietspad langs de Heldenseweg (Neer) voorbereiden. De haalbaarheidsstudie naar realisatie van een nieuwe fietsverbinding over de Maas bij Buggenum is in de eerste helft van 2018 afgerond.
We gaan verder invulling geven aan het landbouwroutenetwerk. Met de agrarische sector maken we afspraken over het gebruik van het netwerk. De knelpunten zijn geïnventariseerd en geprioriteerd, en worden aangepakt.

Gedragsbeïnvloeding blijft onveranderd een belangrijk aspect in verkeersveiligheid. We zetten in op het samen met het ROVL (provincie) in stand houden van het bestaande netwerk voor verkeerseducatie met de scholen. We blijven de uitvoering van verkeerseducatieprojecten die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen van het verkeersbeleid ondersteunen.  

  • Bereikbaarheid

Met de samenwerkende gemeenten in het Regionaal Mobiliteitsoverleg Midden-Limburg (RMO) werken we samen aan een goede bereikbaarheid en maximale verkeersveiligheid. In 2018 staat als belangrijke activiteit voor het RMO het opstellen van een regionale Mobiliteitsvisie op de agenda.

  • Gebruik openbaar groen

Het openbaar groen wordt in 2018 onderhouden op basis van het Groenbeheerplan “Kostenbesparingen in het groen 2014-2018”. Het onderhoudsniveau bedraagt kwaliteitsniveau B (CROW). Daarnaast blijft de gemeente initiatieven van (burger)participatie stimuleren en faciliteren. Voor het uitvoeren van werkzaamheden wordt ook gebruik gemaakt van de Sociale Werkvoorziening, gemeentelijk Serviceteam en lokale aannemers. Elk jaar wordt een deel van het gemeentelijk bomenbestand gecontroleerd op boomveiligheid. Op basis van deze boomveiligheidscontrole volgen te nemen maatregelen (nader onderzoek, snoeien, kappen). Op basis van het begin 2018 ter vaststelling aan te bieden nieuw wegen- en groenbeheerplan wordt het groenonderhoud voor 2019 e.v. jaren in 2018 opnieuw aanbesteed. Hierbij wordt rekening gehouden met de ontwikkelingen bij Westrom/PrioVerve en het gemeentelijk Serviceteam.

  • Monumenten.

Ons doel is het beschermen, in standhouden en zorgvuldig beheren van het cultuurhistorisch erfgoed, zowel de gebouwde monumenten als de archeologische monumenten.
Het huidige monumentenbeleid, de “Integrale beleidsnota Cultuurhistorie Leudal”, dateert uit 2010. We gaan dit beleid actualiseren en aanpassen aan de laatste plaatselijke en landelijke ontwikkelingen en inzichten. De belangrijkste thema's in dit nieuwe beleid zijn.

  • Het versterken van de verbinding tussen cultuur & erfgoed en recreatie & toerisme in Leudal.
  • Het tegengaan van leegstand en verloedering door passende, duurzame gebruiksmogelijkheden te bieden.

De realisatie van het beleid wordt ondersteund door het verder uitbreiden van de digitale ontsluiting van relevante informatie over monumenten.  

  • Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

In het beleidsplan VTH heeft Leudal haar visie en ambitie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving vastgelegd voor de periode 2017-2020. Dit plan laat aan de inwoners en ondernemers zien dat de gemeente haar taken op dit gebied transparant en op uniforme wijze uitvoert. De gemeente streeft er naar om dit te doen met minder regels, maar treedt handhavend op wanneer een situatie dit vraagt.
De personele formatie zal in overeenstemming worden gebracht met het uitvoeringsprogramma om daarmee adequaat uitvoering te kunnen geven aan de VTH-taken en de samenwerking in RUD verband.

  • Volkshuisvesting

Veel nieuwe woningen.
Op de woningmarkt wordt zichtbaar dat de economie op volle toeren draait. Veel lopende projecten naderen de oplevering. En naast vele particuliere initiatieven wordt verwacht dat onder andere de volgende wat grotere nieuwbouwprojecten starten.
Kloppeven in Horn (20-25 woningen), Kerkpad in Horn (23), Discotheek in Haelen (22), Plan Napoleon in Haelen (28 woningen), Hof van Neer (16 woningen), Kloosterstraat Heythuysen (14 woningen), Geenraderweg in Baexem (11 woningen), De Kreppel (plan Wonen Limburg, 14 woningen), Reppelveld (10 individuele kavels), Hanssum (13 appartementen).

Herijken Structuurvisie Wonen, Zorg en Woonomgeving Midden-Limburg uit 2014
De huidige structuurvisie gaat over de periode 2014 t/m 2017, met een doorkijk tot 2023. Deze visie wordt integraal herijkt voor de periode 2018 t/m 2021. We voeren met de regio een woningbehoefteonderzoek uit om per kern een goede afweging te kunnen maken tussen verschillende woningbouwinitiatieven. Hoewel veel nieuwe woningen gerealiseerd gaan worden, is er nog altijd een overcapaciteit aan woningbouwplannen.

De doelstellingen zoals we die in de structuurvisie in 2014 hebben vastgelegd, blijven overeind. Dat betekent dat het aantal woningen in Leudal tot en met 2023 met 640 mag groeien. Nu het economisch goed gaat, maken we daar nu een inhaalslag. Daarnaast is er een overcapaciteit aan plannen die op basis van vergunningen, plannen of overeenkomsten gerealiseerd kunnen gaan worden: bovenop de 640 woningen die gerealiseerd kunnen worden zijn er nog plannen voor 920 woningen die niet aansluiten bij de vraag. Deze overcapaciteit moet 1 januari 2024 volledig zijn teruggedrongen en per 1 januari 2018 met 370 (40% van 920).

Om tot terugdringen van de overcapaciteit te komen, zitten we een aantal instrumenten in: heronderhandelen, intrekken van niet gebruikte vergunningen, wijzigen bestemmingsplannen. Dat loopt nu en per 1 januari 2018 zullen er circa 300 zijn geschrapt.

De aanpak die we volgen willen we nog beter gaan afstemmen op de doelstellingen die we hebben met ons overbodig maatschappelijk vastgoed en op het oplossen van een aantal ruimtelijke knelpunten. Door tot een goede afstemming en integratie van beleid te komen, willen we een deel van de nog te bouwen woningen, beschikbaar krijgen voor het verbeteren van het woon- en leefklimaat. De structuurvisie biedt daar ook de ruimte voor, we gaan dat nu concretiseren.

We gaan per kern kijken naar

- de planvoorraad en de planlocaties en de mogelijkheden om daarop bij te sturen (dit is in beeld voor het plan van aanpak);
- het te verkopen gemeentelijk vastgoed (is in beeld voor het project vastgoed);
- negatieve eyecatchers, probleemsituaties (leegstand, verpaupering) leefbaarheidsvragen (zijn ook bekend).
Dat is de basis voor een samenhangende strategie op de betrokken beleidsvelden. Voorgesteld wordt hiervoor gebruik te maken van externe expertise die met name datgene wat we al hebben en weten moet integreren en vertalen in een heldere koers naar buiten.

Waar nodig gaan we capaciteit vrijmaken bij eigen medewerkers om uitvoering van het plan van aanpak woningvoorraad te intensiveren en de continuïteit hiervan te waarborgen. Dit is een tijdelijke, maar wel langer lopende opgave waarvoor het beste gebruik gemaakt kan worden van flexibel inzetbare capaciteit, om het reguliere werk ook door te laten gaan.

Startersleningen
Om ook starters toegang te geven tot de koopwoningmarkt, worden de startersleningen gecontinueerd, onder voorwaarde van cofinanciering door de provincie. In 2018, 2019 en 2020 is geld gereserveerd voor 15 startersleningen per jaar.