Communicatie

Wat gaan wij daar voor doen?

De gemeente Leudal wil duidelijk communiceren met inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners. We willen hiermee als gemeente verbinding leggen mét en betrokkenheid creëren bij de inwoners en groepen waar we mee samenwerken.

De resultaten van het imago onderzoek tonen aan dat inwoners, verenigingen en bedrijven op hun beurt ook de behoefte hebben aan betere communicatie vanuit de gemeente. Men is o.a. niet tevreden over de (snelheid van) afhandeling van correspondentie en de continuïteit van communicatie.

Op basis van de uitkomsten van het imago onderzoek hebben raad, college en MT een gezamenlijk verbeterplan geformuleerd. We zijn ons ervan bewust dat er een juist samenspel nodig is om een positiever imago voor de gemeente Leudal te creëren. Ieder zal vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid z'n steentje bij moeten dragen.

Naast een professionalisering van de gemeente als geheel - ingezet vanuit de organisatieontwikkeling 'Leudal uit het dal' - maken we in 2018 een verdere professionaliseringsslag op het gebied van communicatie. We zetten hierbij specifiek in op:

  • verbetering van de responsiviteit
  • verbetering van de kwaliteit van raads- en collegevoorstellen
    • advisering dient integraal, volledig en doel(groep)gericht te zijn
  • pro actieve communicatie met gemeenschap én media
    • communicatiemomenten worden ingepland op basis van het coalitieakkoord
    • we maken Leudal structureel zichtbaar middels een (digitale) nieuwsbrief of een 'Leudal journaal'
    • Er wordt wekelijks - aansluitend aan de collegevergaderingen - een persgesprek georganiseerd waarin de besluiten van het college actief gecommuniceerd en geduid worden

Zorgvuldig, open en transparant communiceren is de koers voor 2018!

De financiële vertaling is onderdeel van hoofdstuk Overige; collegedoel 9.02 overhead.